KOLEKCININKAS
Ekslibrisai į mano gyvenimą atėjo dar mokyklos
suole, Šiauliuose. Čia gyveno ir kūrė dailininkas, lietuviško ekslibriso
pradininkas Gerardas Bagdonavičius (1901-1986). 1964
metais Šiauliuose apsilankęs jo sukurtų knygos ženklų parodoje, susižavėjau
ekslibrisu, kuris dar vadinamas grafikos
aforizmu.
Ekslibrisus pradėjau kolekcionuoti 1974 metais. Šiuo
pomėgiu mane užkrėtė Vincas Kisarauskas (1934-1988) – vienas žinomiausių Lietuvoje ekslibrisų kūrėjų ir populiarintojų,
dviejų stambių monografijų apie Lietuvos ekslibrisą, autorius. Buvo galima
sakyti, atsitiktinė pažintis vienoje parodoje. Jis ir pirmuosius savo
ekslibrisus padovanojo. Netrukau pajusti, kaip knygos ženklas leidžia
prisiliesti prie meno vertybių. Maždaug apie 1976 metus mano asmeninei knygų
kolekcijai buvo sukurtas pirmasis ekslibrisas (dail. J. Steponavičius). Tuo
laiku susipažinau su Lietuvos dailininkų Gražinos Didelytės, Stasio
Eidrigevičiaus, Sauliaus Ikamo, Valerijono Vytauto Jucio, Vinco Kisarausko,
Antano Kmieliausko ir kitų lietuvių dailininkų darbais. Pradėjau domėtis knygų
nuosavybės ženklais, jų istorija ir raida.
J. Steponavičius |
V. V. Jucys |
V. Kisarauskas |
Nuo 1979
m. iki 1992 m. pradžios dirbau teisininku Pakruojyje. 1985 metais kartu su
bendraminčiais prie Pakruojo rajoninės bibliotekos įkūrėme „Akiračio“ knygos
bičiulių klubą. Rengėme ekslibrisų ir knygų parodas, susitikimus su
bibliofilais, kolekcininkais ir dailininkais G. Bagdonavičiumi, V. Kisarausku,
A. Čepausku, V. V. Juciu, K. Kupriūnu, R. Buivydu ir kitais. Surengėme
respublikinius ekslibrisų konkursus, parodas, ekslibrisininkų seminarus. 1985
m. Pakruojyje surengėme pirmąjį Šiaulių krašte respublikinį ekslibrisų
konkursą, skirtą miesto įkūrimo 400-ųjų metinių proga. Šio konkurso parodos
atidarymo dieną, 1985 m. rugsėjo 27-ąją Pakruojo miesto centre buvo atidengta
dailininko kraštiečio Klemenso Kupriūno skulptūrinė kompozicija iš girnų
„Ekslibris“. Tai pirmoji ir galbūt vienintelė pasaulyje skulptūra, skirta
knygos ženklui. Garbė atidengti „Ekslibrį“ buvo suteikta vyriausiam konkurso
dalyviui, šiauliečiui dailininkui G. Bagdonavičiui. 1987 m. balandžio 25 d. buvusiuose Pakruojo
dvaro rūmuose įvyko I respublikinis ekslibrisininkų seminaras tema „Lietuvos
ekslibrisas: raida ir kolekcionavimas“, kuriame dalyvavo žinomiausi šio žanro
atstovai ir kolekcininkai iš visos Lietuvos. Tada ir gimė idėja įsteigti
ekslibriso ir knygos muziejų Pakruojo dvare. Toks visuomeninis muziejus buvo
įsteigtas 1988 m. gruodžio 17 d.
J. Juhansoo
|
Iki šiol kartu su bendraminčiais surengiau
Šiauliuose ir Lietuvoje 12 tarptautinių ekslibrisų konkursų, įvairių knygos
meno ir ekslibrisų parodų. Išleidau leidinių, skirtų Lietuvos knygos nuosavybės
ženklui populiarinti. Iš savo rinkinių Lietuvoje, Olandijoje, Japonijoje,
Vokietijoje surengiau įvairių tematinių lietuviško ekslibriso ir mažosios
grafikos parodaų Be ekslibriso parodų ir konkursų rengimo, tyrinėju Lietuvos ir
Šiaulių krašto knygos nuosavybės ženklų istoriją. Esu parengęs daugiau kaip 50
ekslibrisų parodų bukletų, katalogų, plakatų ir kitų spaudos leidinių,
susijusių su knygos ženklais. Minint Lietuvos vardo paminėjimo tūkstantmetį surengiau
tarptautinį ekslibrisų konkursą-parodą ir 2009 metais išleidau knygą „Lietuva
knygos ženkluose XVI a. – XXI a. pr.“
Šiuo metu rengiu monografiją, skirtą XX-XXI a.
pradžios Šiaulių krašto ekslibriso istorijai. Beje, šiemet sukanka 90 metų, kai
Šiauliuose pradėtas kurti ir propaguoti ekslibrisas. Šiaulių ekslibriso pradžia
sietina su žinomu šio mažosios grafikos žanro propaguotoju, kolekcininku ir
bibliofilu, XXVII Knygos mėgėjų
draugijos vienu iš įkūrėju, advokatu Viktoru Cimkausku (1896-1944) ir dailininku Gerardu Bagdonavičiumi.
Autoekslibrisas |
O. Petca (Rumunija) |
Gyvendamas
Šiauliuose V. Cimkauskas, pats rinkdamas ir domėdamasis ekslibrisais, 1924 m.
paskatino šiuo mažosios grafikos žanru susidomėti ir šiaulietį dailininką
Gerardą Bagdonavičių. Pažinęs ekslibrisą G. Bagdonavičius, būdamas Šiaulių
mokytojų seminarijos piešimo mokytoju, šiuo žanru sudomino ir seminarijos
mokinius, kurie taip pat pradėjo sau kurti ekslibrisus. G. Bagdonavičius iki
pat mirties, beveik 60 metų Šiauliuose kūrė ir propagavo ekslibrisą, pagrįstai
vadinamas iškiliausiu Lietuvos ekslibriso klasiku.
J. Varnas |
Be fotografijos, kelionių, mano laisvalaikio palydovas yra ekslibrisas. Jis užima svarbią vietą mano gyvenime. Kolekcionuoju ne tik ekslibrisą, bet ir įvairius knygos nuosavybės ženklus, organizuoju jų parodas iš savo rinkinių, rengiu straipsnius, leidinius, rašau ta tema knygas. Tačiau svarbiausia man yra knygos ženklų kolekcija, kurioje be ekslibrisų, yra superekslibrisų, knygos antspaudų, įvairių įrašų, suvenyrų, susijusių su ekslibrisais ir kitokiais knygos žymekliais. Didžiausią dalį šioje kolekcijoje sudaro ekslibrisai, kuriuos kaupiu jau 40 metų. Jų skaičius siekia arti penkių tūkstančių. Nemažą jų dalį sudaro XX-XXI a. pradžios Lietuvos dailininkų Gerardo Bagdonavičiaus, Gražinos Didelytės, Stasio Eidrigevičiaus, Alfonso Čepausko, Pauliaus Galaunės, Vytauto Jakšto, Vaidoto Janulio, Valerijono Vytauto Jucio, Savinijaus Katausko, Vinco Kisarausko, Antano Kmieliausko, Klemenso Kupriūno, Stasės Medytės, Rasos Prišmontienės, JAV išeivijos lietuvių dailininkų Henrietos Vepštienės, Vytauto Osvaldo Virkau, Prancūzijoje gyvenusio lietuvių dailininko Žibunto Mikšio, Australijos lietuvio Adolfo Vaičaičio ir kitų lietuvių autorių išskirtiniai kūriniai, žavintys savo menine išraiška ir branda. Užsienio autorių kolekcijos pagrindą sudaro Japonijos, Kinijos, Tailando, Italijos, Čekijos, Estijos, Latvijos, Rusijos, Ukrainos ir kitų šalių dailininkai sukurti ekslibrisai lituanistine ir kitokia tematika. Mane ypač traukia Rytų kultūra, filosofija, išmintis. Tik pažiūrėkit, kiek čia nepaprasto grožio, paslapties, subtilumo. Europoje stiliai, technika kuo toliau, tuo labiau supanašėja ir suprastėja. Ypač dabar, kai vis dažniau Europoje gyvenantys autoriai kurdami ekslibrisus, taiko kompiuterinę techniką. O Rytuose išlieka daugiau tradicinis, klasikinis menas. Čia pradedant nuo technikos, stiliaus, kaligrafijos viskas savita, subtilu, originalu. Žavi ne tik grafinis atvaizdas, bet ir popierius, dažnai rankų darbo. Rytuose kuriančių dailininkų knygos ženklai ir popierius nepaprasti – tikra meno vertybė.
O. Petca |
Mano asmeninei knygų kolekcijai įvairūs Lietuvos ir pasaulio šalių dailininkai sukūrė daugiau kaip 50 knygos nuosavybės ženklų. Taip pat turiu keliasdešimt knygos antspaudų, lipdžių. Bene vienintelis Lietuvoje kolekcionuoju miniatiūrinius ir superminiatiūrinius knygos nuosavybės ženklus: ekslibrisus, superekslibrisus, knygos antspaudus. Lietuvos knygotyroje nebuvo apibrėžta kokio dydžio ekslibrisus reikėtų vadinti miniatiūriniais ir superminiatiūriniais, todėl, atsižvelgiant į miniatiūrinių knygų formatą bei susiklosčiusias knygos ženklo kūrimo tradicijas, pasiūliau šalies dailininkams, menotyrininkams ir kolekcininkams, kurti miniatiūrinius ekslibrisus ne didesnius kaip 25 x 25 mm arba ilgiausia jo kraštinė neturėtų viršyti 25 mm. Tokio dydžio ekslibrisai gerai matomi paprasta akimi ir geriausiai tinka klijuoti į miniatiūrinę knygelę. Miniatiūriniai ekslibrisai turėtų būti žymimi įrašu: EX MINI, EX MINI LIBRIS, EXL MINI ir pan. Superminiatiūriniams ekslibrisams galima priskirti tokius knygos nuosavybės ženklus, kurie yra ne didesni kaip 5,5 x 5 mm dydžio arba ilgiausia jų kraštinė nesiekia 5,5 mm.
Šiaulietis
dailininkas Paulius Arlauskas mano miniatiūrinių knygelių kolekcijai oforto
technika 1999 m. gegužės pradžioje sukūrė dviejų miniatiūrinių ir trijų
superminiatiūrinių ekslibrisų seriją – 10,5 x 10,5 mm; 9 x 9 mm; 6,5 x 4,2 mm;
5,2 x 5 mm ir 5,2 x 4,8 mm dydžio. 1999 m. gegužės 11 d. agentūra „Factum“ prie
Lietuvos kultūros fondo įregistravo dailininko P. Arlausko sukurtą mažiausią
ekslibrisą Lietuvoje. Tai superminiatiūrinis 5,2 mm aukščio, 4,8 mm pločio
knygos ženklas, kuriame matomas užrašas JON ex libris.
Autoekslibrisas |
Šiuo metu ekslibrisas yra praradęs savo
pirmykštę paskirtį. Jis daugiau tampa kolekcijų, parodų objektu. Rengiamos
ekslibrisų parodos, konkursai, įvairūs projektai. Tačiau nežiūrint į tai ir
dabar šiuolaikinės kompiuterizacijos epochoje,
mažosios grafikos lakštelis – ekslibrisas, priverčia žavėtis dailininko
minties išraiška, išmone, kūryba, linija, siužetu. Manau, kaip nepraras savo
paskirties ir vietos žmogaus gyvenime spausdinta knyga, taip išliks ir jos
ženklas - ekslibrisas.
Ir dar. Esu šiaulietis, didžiuojuosi savo miestu, jo kultūra ir istorija. Šiaulių krašto kultūra yra neatskiriama Lietuvos kultūros istorijos dalis. Šiauliai tarpukaryje ir atkūrus Lietuvoje nepriklausomybę buvo ir yra svarbus ekslibriso centras. Čia kaip jau minėjau, buvo ir yra kuriami ekslibrisai, rengiamos parodos, vietiniai ir tarptautiniai konkursai, seminarai, konferencijos. Tačiau skaitant kai kurių šalies autorių, menotyrininkų straipsnius apie Lietuvos ekslibriso istoriją ir raidą, pasigendi objektyvumo, išsamumo. Ištaisant šiuos trūkumus ir papildant kai kuriuos autorius, parengiau knygą „Lietuva knygos ženkluose XVI a. – XXI a. pr.“ (2009), taip pat išsamius straipsnius ir katalogus apie knygos ženklo raidą Šiaulių krašte. Tas pats pasakytina ir apie daugiau kaip 150 metų skaičiuojančią Šiaulių fotografijos istoriją, apie 140 metų žyminčią Šiaulių spaustuvių istoriją. O kur dar Šiaulių bibliotekininkai ir bibliotekos (visuomeninės, privačios ir asmeninės), knygrišyklos ir knygrišiai, knygiai ir knygynai, leidyklos ir redakcijos, kolekcininkai ir spaudos darbuotojai ir pan.! Juk vien tarpukaryje, Šiauliuose ėjo daugiau kaip šimtas penkiasdešimt įvairių, įvairiausių leidinių, laikraščių, žurnalų, almanachų, metraščių! Visko ir nesuskaičiuosi. Tačiau šiems reiškiniams, įvykiams ir faktams, neretai, svetur gyvenantis „tyrinėtojas“ ar tūlas mokslininkas savo apibendrinančiuose straipsniuose apie Lietuvos kultūros istoriją, Šiauliams ir kraštui neretai skiria vos vieną kitą eilutę ar įterpia kokį nereikšmingą faktą, faktelį. Lyg Šiaulių su jo turtinga kultūros istorija, nebūtų. Manau, kad tokiems „autoriaus“ būtina atsakingiau rengti publikacijas, gerbti ir populiarinti visos Lietuvos ir kiekvieno miesto ar miestelio istoriją ir kultūrą, nepriklausomai nuo jo dydžio ar reikšmingumo, kaip nedalomą ir lygiavertį istorinį tautos paveldą ir nacionalinę vertybę.
Įteikta 2015 m. balandžio 14 d.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą