TEMOS
- Ekslibrisai
- Parodos
- Ekslibrisų kūrėjai
- Dovanos
- Edukacijos
- Konkursai
- Privačios kolekcijos
- Ekslibrisų fondas
- Projektai 2018
- Minėjimai
- Leidiniai
- Projektas 2015
- Žmonės ir ekslibrisai
- In memoriam
- Asmeninės ir šeimos bibliotekų knygos ženklai
- Šiaulių miesto ir regiono bibliotekose
- Ekslibrisų parodos
- Kolekcininko užrašai
- biblioteka
- projektai 2023
- projektas 2022
- Šiaulių apskrities bibliotekos ir jų knygų ženklai
- Paskaitos
- Susitikimai
- moksleiviai
- projektas 2021
- FISAE
- Konferencijos
- Tyrimai
- projektai 2021
- Bagdonavičius
- Klaipėda
- Knygų likimai
- Projektai
- Projektai 2017
- projektai 2019
- projektai 2025
- projektas2023
- Šiaulių apskritis
- Ekslibrisai literatūros tema
- Ekslibriso edukacijos
- Gyvūnai simboliuose ir ženkluose
- Leidyba
- Panevėžys
- Stovyklos
- knygrišystė
- memorialiai ekslibrisai
- poezija
- projektai 2024
- projektas2025
- savanorystė
- te
- Įvykiai
2020 m. birželio 9 d., antradienis
2020 m. gegužės 26 d., antradienis
NIJOLĖS ŠALTENYTĖ: KIEKVIENĄ KNYGOS ŽENKLĄ KURIU KAIP MAŽYTĘ NOVELĘ
Parodos laikas: 2020-05-26–2020-06-25
Parodos vieta: Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka
Grafikė Nijolė Šaltenytė ekslibrisus pradėjo kurti dar studijų metais, apie 1970-uosius metus. Kaip menininkė pati sako: "Jokios priežasties nebuvo... sudomino šis žanras". Pirmąjį ekslibrisą skyrė sau. Kurdama ekslibrisus naudoja oforto techniką, ją praturtindama akvatinta, mecotinta ar iškilios spaudos intarpais. Ekslibrisų yra sukūrusi per 200.
Daugiau skaitykite čia.
2020 m. balandžio 2 d., ketvirtadienis
FILOSOFAS DR. VYTAUTAS ALIŠAUSKAS APIE EKSLIBRISĄ IR JO SANTYKĮ SU KNYGA
![]() |
| Informaciją parengė Asta Kaktytė, Vaivos Kovieraitės-Trumpės nuotr. |
Pateikiame pristatyme Vilniaus grafikos meno centre dalyvavusio filosofo dr. Vytauto Ališausko kalbą apie ekslibrisą ir jo santykį su knyga.
Ekslibrisas turi labai aiškią funkciją. Dėl to jis
taip ir vadinasi. Ex libris pirmiausia nurodo, kad ši knyga yra „iš“
kažkieno knygų. Kita vertus, užrašą gali suvokti kitaip, kad jis pats, šitas
ekslibrisas, miniatiūra, kūrinėlis yra „iš knygų“, jisai gyvena knygose.
Kartais senoje knygoje randame apsigyvenusią gėlytę, augalo
ar kalendoriaus lapelį, kurie esti kuo nors brangūs, primena praeitį arba
tiesiog skaitymo procesą – įsidėjai, pasižymėjai vietą, o paskui pamiršai
išimti. Arba staiga Vilniaus universiteto bibliotekos knygoje aptinki kokio
nors profesoriaus užsirašytą lapuką su įsidėmėtinais puslapiais. Ir tai irgi
yra iš knygų.
Šia prasme ekslibrisas yra, sakyčiau, be galo kuklus
dalykas, nes jo uždavinys – prisiglausti knygoje. Ir ne tik joje gyventi, bet
dar labiau negu tas lapukas, autobuso bilietas ar žiedelis, tapti knygos, į
kurią bus įklijuotas, dalimi. Ir liks tol, kol bus gyva knyga, kol ji nebus
subyrėjusi į gabalėlius.
Ekslibrisų gilioji paskirtis, jų dvasinė būtis yra
būti įklijuotiems į knygas. Gyventi tose knygose, iš jų ateiti. Jį kurdamas
turi pagalvoti apie žinutę – tarsi tai būtų savotiška SMS. Vienas ar pusantro
sakinio. Kad žmogus į jį pažvelgęs žinotų apie autorių, jo santykį su knyga,
apie dailininko santykį su knyga ir su autoriumi.
Žavinga, kai randi knygą su tokiu ekslibrisu.
Gyvenimas man kadaise padovanojo knygą su Gerardo Bagdonavičiaus ekslibrisu
kunigui, patristikos žinovui Morkui Morkeliui su itin sudėtinga, įmantria
simboline sistema – užkoduotomis nuorodomis į savininko vardą ir drauge į jo
interesų lauką. Ta knyga jau neaktuali moksliniu požiūriu, nors kadaise ji man buvo
didžiulis lobis. Bet tos knygos neatsisakysiu, kol būsiu gyvas.
Petro Repšio katalogas leidžia pamąstyti apie
ekslibriso esminę užduotį. Kartais tu negali jo įklijuoti į knygą, kaip rašoma
katalogo pratarmėje, o pirmiausia todėl, kad sovietų laikais nebuvo tinkamų klijų,
sovietiniai klijai tiesiog suėsdavo tą kūrinėlį. Vis dėlto, net jei neįsidėjai
ekslibriso į knygą arba tiesiog įsidėjai, neįklijavai, žinutė išlieka, jos
centre yra santykis arba autoriaus, arba dovanotojo ekslibriso, savininko ir
knygos. Svarbiausia čia ekslibriso santykiškumas, dėl kurio kūrinėlis
galiausiai ir tampa mažo pasaulio, o iš tikro – mikrokosmoso centru.
Knyga – dailininkas, knyga – savininkas, galbūt knygos
istorija... Ir tada šis ekslibrisas iš to mažo kuklaus virsta kažkuo didžiuliu
ir svarbiu. Šiandien šis žanras yra šiek tiek apnykęs. Ir aš galvoju štai ką. Popierinė
knyga šiais laikais netikėtai įgauna kitokią prasmę ir vertę vadinamajame
virtualiajame pdf ar kitokių
skaitmeninių formatų knygų pasaulyje. Vis dėlto ji yra visiškai kitokia, kažkuo
daug tikresnė negu skaitmeninės knygos (nors pastarosios turi savo vietą ir
svarbą), o ekslibrisas toje knygoje, kaip sakiau, tampa mažo, bet labai
svarbaus pasaulio centru. Maža to, sakyčiau, jis kartu įgauna didžiojo pasaulio
ašies vaidmenį. Bent jau tuo metu, kai paimame knygą į rankas, ją atskleidžiame
saulės ar žiburio šviesoje ir dar kartą prisimename knygos istoriją. Mūsų
gyvenimo laikas ir erdvė susikerta toje knygoje, ir jei joje įklijuotas
ekslibrisas, ji tampa dar tvirtesniu biografinio erdvėlaikio atskaitos tašku.
Šio katalogo ekslibrisai neįklijuoti (nors dailininkės
sumanymu – vienas įklijuotas bus), tegul jie tik atspausdinti lape, bet jie jau
gyvena šioje knygoje kaip didelė visuma. Čia jau norėčiau pasakyti ką nors
nepadoraus apie Petro talentus, gebėjimus, freskas, kuriomis jis išpaišė
didžiules erdves. Bet čia, šioje knygoje, yra freskų, užpildančių pasaulį,
kurio, manau, niekur kitur vienoje vietoje nepamatysime. Už tai jos yra jaukios,
gražios, mielos. Tikrai mane nudžiugino šitas leidinys. Po kai kurių šiųmečių knygų
ekscentrikos, išties apsidžiaugiau klasikine ir modernia knyga, skirta knygos
šerdžiai – ekslibrisui.
Kalba įrašyta 2019 m. gruodžio 18 d.
2020 m. kovo 12 d., ketvirtadienis
EKSLIBRISAI ATKURTOS LIETUVOS 30-MEČIUI IR SAVO MOKYKLAI
Šiaulių suaugusių mokyklos bendruomenė kūrė knygos ženklus ir puošė mokyklos bibliotekos knygas. Ši meninė akcija skirta pažymėti atkurtos Lietuvos 30-metį, įamžinti savo mokyklą ir save.
Daugiau apie edukaciją ŠAVB Knygos grafikos centre skaitykite.
Lolitos Putramentienės inf.
Rasos Dumčiūtės nuotr.
2020 m. kovo 4 d., trečiadienis
2020 m. vasario 25 d., antradienis
LIETUVIŲ IŠEIVIJOS DAILININKAS VYTAUTAS OSVALDAS VIRKAU IR EKSLIBRISAI
Šiemet kovo mėnesį sukanka 90 metų, kai gimė dailininkas ir botanikas Vytautas Osvaldas Virkau (1930-2017). Jis gimė 1930 m. kovo 1 d.
Šiauliuose. Kurį laiką gyveno netoli Šiaulėnų, lankė gimnaziją Radviliškyje. Vytautas
Osvaldas Virkau prisiminimuose rašė: „Nors gimiau Šiauliuose, gyvenom netoli
Šiaulėnų, dabartiniame Radviliškio rajone. Esu krikštytas Šiaulių Šv. Petro ir
Povilo bažnyčioje, turiu metrikų nuorašą, tokie mano santykiai su Šiauliais.
Vienerius metus ėjau į Radviliškio gimnaziją, po to išvažiavom į Vokietiją.
Motinos giminė prie Šiaulėnų minima jau XV a., ten ir gyveno iki tos
gražios vasaros. Dabar ten giminių, net ir tolimiausių, nėra likę...“ („Varpai“,
1992, p. 85).
Antrojo pasaulinio karo pabaigoje V. O. Virkau kartu su
tėvais pasitraukė iš Lietuvos į Vokietiją. 1946-1949 m. mokėsi ir baigė lietuvių
gimnaziją Miunchene. 1951 m. išvyko į JAV. Čikagos meno institute studijavo
tapybą, o Čikagos universitete – humanitarinius mokslus. 1954–1964 m.
dėstė YMCA (Krikščionių jaunimo asociacijos) centre, 1966–1969 m. tobulinosi
Midway studijose. Nuo 1970 m. – „Metmenų“ meninis redaktorius ir
dizaineris. 1981–1985 m. George’o Williamso dailės koledžo Downers Crove
(Ilinojus) profesorius. 1986-1995 m. Šiaurės centrinio koledžo Naperville’yje (Ilinojus)
profesorius ir Dailės katedros vedėjas. V. O. Virkau 2005 m. paskirta JAV
Lietuvių fondo Kultūros tarybos premija.
![]() |
| Vytautas Osvaldas Virkau. Ekslibrisas saugomas GBEF. |
1999 m. dailininkas lankėsi Lietuvoje, apžiūrėjo susigrąžintus tėviškės pastatus, ūkį, svečiavosi Šiauliuose. Buvome ne kartą susitikę Šiauliuose, kalbėjomės apie jo giminės istoriją, kūrybą, ekslibrisus, parodas.
2000 m. kovo 9 d. laiške, siųstame iš JAV, Vytautas O. Virkau rašė: „Šiauliai gražus miestas, kai kam gal ir provincija, bet man malonesnis ir už sostinę. Praeitais metais buvau trumpai sustojęs Šiauliuose, nakvojau puikiame „Saulininko“ viešbutyje...“
V. O. Virkau apipavidalino apie 50 knygų, sukūrė knygos
iliustracijų, pašto ženklų projektų, lakštinės grafikos, tapybos paveikslų,
scenovaizdžių, tapytų vitražų. Dalyvavo daugelyje tarptautinių ekslibrisų
parodų. Tarp jų – VII–X tarptautinio ekslibriso bienalėse Lenkijoje, XV-XVII tarptautinio ekslibriso
kongresuose, tarptautiniuose ekslibrisų konkursuose Lietuvoje ir kt. Surengė
personalinių parodų Čikagoje, Los Andžele, Trentone, Otavoje, taip pat Lietuvoje –
Pakruojyje (1989 m.), Šiauliuose (Inžinierių namuose, 1989 m., Dailės
galerijoje 1994 m., miesto savivaldybės viešosios bibliotekos Aido filiale 2000 m.,
Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje 2015 m. ir kt.), Biržuose,
Mažeikiuose, Kaune (Kauno viešojoje bibliotekoje, 1992 m.), Radviliškyje
(Radviliškio viešojoje bibliotekoje, 2000 m.), Panevėžyje (galerijoje
„2-asis aukštas“, 2000 m.). Apdovanotas VII, VIII ir X tarptautinių
ekslibrisų bienalės Lenkijoje medaliais, konkursuose pelnė premijų,
apdovanojimų.
EKSLIBRISAI
![]() |
| Vytautas Osvaldas Virkau. Ekslibrisas saugomas GBEF. |
1989 m. almanache „Santara“ buvo išspausdintas šių
eilučių autoriaus rašinys „Pirmąkart tėvynėje“, pasakojantis apie 1989 m.
vasarą Pakruojo dvaro rūmuose surengtą JAV gyvenančio lietuvių dailininko V. O.
Virkau pirmąją personalinę ekslibrisų parodą Lietuvoje.
Žurnalas „Knygnešys“ 1990 m. Nr. 9 išspausdino šių
eilučių autoriaus rašinį „Tautiečio iš JAV ekslibrisai“, kuriame buvo pristatyti
lietuvių dailininko Vytautas O. Virkau sukurti ekslibrisai, skirti S. A.
Gliožečiui, V. Miliui, O. Skeivienei, Mykolui Morkūnui, Sigitai Gedai, Jan
Rhebergen ir kt. (Nekrašius J. Tautiečio iš JAV ekslibrisai, „Knygnešys“ 1990,
Nr. 9).
1992 m. almanache „Varpai“ pasirodė Vitolio E. Vengrio
rašinys „Iš ariamų laukų ir šviesos: Vytautas O. Virkau – knygos ženklų
meistras“ („Varpai“, 1992 (6), p. 79-85).
2000 m. kovo mėnesį Šiaulių miesto savivaldybės viešosios
bibliotekos Aido filiale buvo atidaryta Vytauto O. Virkau ekslibrisų paroda iš
šių eilučių autoriaus rinkinio. Joje buvo eksponuojama daugiau kaip 150 knygos
ženklų, sukurtų įvairių šalių mokslininkams, rašytojams, menininkams,
išeivijoje ir Lietuvoje gyvenantiems tautiečiams – kultūros ir meno veikėjams,
įvairioms organizacijoms, jų bibliotekoms.
2015 m. leidykla „Varpai“ išleido šiauliečio rašytojo
Leono Peleckio-Kaktavičiaus knygą „Vytauto Osvaldo Virkau meno vizija“, kurioje
rašoma apie šio dailininko gyvenimą ir kūrybą.
![]() |
| Vytautas Osvaldas Virkau. Ekslibrisas saugomas GBEF. |
Dailininko Vytauto O. Virkau ekslibrisams būdingas raiškus vaizdas,
gilus temos suvokimas, meistriškas simbolių parinkimas ir įprasminimas,
nepriekaištinga grafikos technika. Svarbiausia jo ekslibrisų tema –
žmogus, jo ryšys su knyga, gyvenimu. Lietuviams skirtuose ekslibrisuose
dailininkas atskleidžia knygos savininko ryšį su Lietuva. Kompozicijose gražiai
dera tautinis ornamentas, medinė bažnytėlė, kaimo sodyba, lietuviško rašto
pavyzdys, dainos posmas. Jo knygos ženklai svariai papildo lietuviškų ekslibrisų
kolekciją naujomis išraiškos formomis ir simboliais, reprezentuoja mūsų
liaudies meną, kultūrą ir papročius.
Jonas Nekrašius
2020 m. vasario 14 d., penktadienis
DAILININKO EDUARDO JUCHNEVIČIAUS KNYGOS ŽENKLAI
Dailininką Eduardą pažinojau
maždaug nuo 1979 metų, teko dalyvauti jo parodose, lankytis studijoje, namuose.
Jis buvo išskirtinė asmenybė tarp Šiaulių menininkų. Turėjo savo braižą,
stilių, aštrų žvilgsnį ir tvirtą nuomonę įvairiais klausimais. Dažnai
pasisakydavo ir apie kitų dailininkų, ypač jaunųjų, kūrybą, ieškojimus,
eksperimentus, neretai išsakydamas kritiką, įsitraukdamas į polemiką apie
šiuolaikinį meną, jo tendencijas.
Vėliau, 1992 metais, man grįžus
gyventi ir dirbti į Šiaulius, dažnai su juo susitikdavome parodose,
bibliotekoje, įvairiuose dailininkų susibūrimuose, jo studijoje. Buvome
kaimynai, aš gyvenau netoliese, Dvaro gatvėje, tad su Eduardu dažnai
susitikdavome gatvėje, pasišnekėdavome tiek apie darbą, tiek apie kūrybą, tiek apie
dailininkus, parodas, ekslibrisus. Ne kartą teko lankytis pas dailininką
namuose, studijoje, žiūrėti jo darbus, kalbėtis apie kultūrą, meną, poeziją.
Vieno tokio susitikimo metu 1995 m.
gruodžio 30 d. „šabakštyne“, E. Juchnevičiaus studijoje, beveik dvi
valandas (nuo 14.30 iki 16.15 val.) kalbėjomės apie jo kūrybą, poeziją. Būdinga
sau maniera Eduardas mąstė apie pasaulį, gyvenimą, laikmetį, kūrybą,
„chronikus“, politiką, istoriją, tikėjimą, kartu įterpdamas savo poeziją, ją
komentuodamas. Šį mūsų pokalbį ir dailininko atsakymus į mano klausimus įrašiau
į diktofoną1.
Grafikoje ir ekslibrisuose liko ištikimas savo kūrybiniam braižui
Jau seniai domiuosi Šiaulių
dailininkais, ypač grafikų kūryba. Kadangi nuo 1975 m. kolekcionuoju
ekslibrisus, mane domina šios mažosios grafikos šiauliečių kūryba. Be
dailininko Gerardo Bagdonavičiaus ekslibrisų, susipažinau ir su šio dailininko
mokinio Eduardo Juchnevičiaus grafika. Ji mane labai sudomino. Ypač
ekslibrisai. Bene pirmuosius knygos ženklus E. Juchnevičius sukūrė 1960
metais. Juos jis kūrė linoleumo, oforto ir originaliomis technikomis.
Dailininkas pasakojo, kad kurti
ekslibrisus jį paskatino Gerardas Bagdonavičius, o vėliau ir JAV gyvenantis
kolekcininkas ir ekslibrisų tyrinėtojas Vitolis E. Vengris, 1980 m.
Čikagoje išleidęs albumą „Lithuanian bookplates. Lietuvių ekslibrisai“, kuriame
pirmą kartą spaudoje buvo pristatyta ir E. Juchnevičiaus ekslibrisų kūryba.
Šiame albume buvo pateikti aštuoni E. Juchnevičiaus sukurti knygos
ženklai: „Irenos ex librisas“, „Knyga Antano“, „Donato L. knyga“, „Iš
knygų inžinieriaus Zenono J.“, „Tai – Eduardo knyga“, „Knyga
Raimondo“, „Vitolio knyga“, „Ex libris. Kazio K. Rėžių 25“. Visi šie knygos
ženklai sukurti iki 1980 metų. Šiame albume nurodoma, kad E. Juchnevičius
sukūrė apie 30 ekslibrisų linoleumo, cinkografijos, oforto technikomis, kurie
buvo eksponuoti Lietuvoje ir užsienyje. Visi šie ekslibrisai sukurti būdingu
dailininko Eduardo Juchnevičiaus stiliumi, jie, pasak Vitolio E. Vengrio,
„tampa vien meno kūriniu ir savita dailininko pagarbos ar draugystės kitam
asmeniui pareiškimo forma“2.
Vinco Kisarausko sudarytame
albume „Lietuvių ekslibrisas“, kuris buvo išleistas 1991 m., pateikti
keturi dailininko Eduardo Juchnevičiaus sukurti ekslibrisai: „Knyga Toleikio“ (1976,
X1, 122 x 118), „Česlovo Nemuno“ (1970, C3, 156 x 120),
„Iš inžinieriaus Zenono J. Knygų“ (1975, C3, 122 x 105), „Kastuko Č“ (1975,
P1, 103 x 103). Dailininkas ir lietuviško ekslibriso tyrinėtojas Vincas
Kisarauskas, pristatydamas E. Juchnevičiaus kūrybą, rašo: „Dirba lakštinės
grafikos, ekslibriso, plakato, tapybos srityse, rašo eilėraščius. Ekslibrisus
pradėjo kurti 1960 m., yra sukūręs apie 50 – X3, C3, P1 technikomis.
Groteskiniai E. Juchnevičiaus žmonių-paukščių vaizdai asocijuojasi su Odisėjo
kelionių nuotykiais“3.
1985 m. dirbdamas Pakruojyje
organizavau respublikinį ekslibrisų konkursą „Pakruojis – 400“. Pakviečiau
jame dalyvauti E. Juchnevičių. Jis šiam konkursui sukūrė keturis knygos
ženklus: „Exlibris. Pakruojo TSO“ (1985, X3, 208 x 245), „Ex
libris. R. Čarna“ (1985, X3, 244 x 257), „Ex libris. Pakruojo
liaudies teismas“ (1985, X3, 222 x 276), „Ex libris. Algis
Švėgžda“ (1985, X3, 248 x 258)4. Dailininkas Kalėdų ir
Naujųjų metų proga yra atsiuntęs savo sukurtų sveikinimo atvirukų – P. F. (1986,
1989 m. ir kt.).
Dailininko kūrybiniame palikime
yra ir daugiau jo sukurtų knygos ženklų: „Ex libris. J. D.“ Malonūs
klausytojai. 1978.VI.08. Alsėdžiai“, „Vitolio knyga“, „Iš knygų inžinieriaus
Zenono J.“, „Irenos ex libris“, „Donato L. knyga“, „Lenos ex libris“,
„Ex libris Dalia Tarvydaitė“ (su kaukole ir gėle) ir kt. Manau, kad dar ne visi
E. Juchnevičiaus sukurti ekslibrisai yra surinkti. Nemažai jų yra nusėdę pas
kolekcininkus ir dailininko kūrybos gerbėjus.
E. Juchnevičiaus sukurti knygos
ženklai originalūs, įdomūs, turintys savo stilių. Dailininkas, baigęs kurti
raižinį ir spausdindamas juos, vartojo juodus dažus, taip gaudamas juodą ir
baltą raižinį. Jo sukurtuose ekslibrisuose vaizduojami mitologiniai, bibliniai
motyvai, smulkios architektūrinės detalės, klasikinė simbolika. Iš jų
paminėtini ekslibrisai yra sukurti iš Šiaulių krašto kilusiems dailininkams,
kultūros ir visuomenės veikėjams: „Knyga Raimondo“, „Ex libris J. D.“, „Ex
libris Zenonui Jurgelioniui“, „Ex libris Jono Nekrašiaus“ ir kt.
Norėdamas turėti savo bibliotekai
E. Juchnevičiaus grafikos darbą, 2000 metais jo paprašiau grafikos technika
sukurti man knygos ženklą. Taip mano rinkinyje atsirado E. Juchnevičiaus knygos
ženklas „Ex libris Jono Nekrašiaus“. Jis visą knygos ženklo tiražą atspaudė
mišria technika ant specialaus popieriaus. Jame pavaizduoti du išminčiai,
skaitantys knygas. Piešinio centre – du mitologiniai žvėrys, vaizduojantys
blogio ir gėrio kovą, įvairios laužytos linijos išryškina veiksmo įtampą. Po
šiuo piešiniu užrašas „Ex libris. Jono Nekrašiaus“, dailininko inicialai „E.
J.“ ir knygos ženklo sukūrimo data „2000“. Dailininkas visą atspaustų ekslibrisų
tiražą pasirašė, sunumeravo nuo 1 iki 50 (1/50 ir t. t.) ir įrašė sukūrimo
metus „2000“.
Pasak dailininko Petro Repšio,
„E. J.[uchnevičius] tapo tikruoju Gerardo Bagdonavičiaus įpėdiniu ir
neabejotinu meno lyderiu Šiaulių padangėje“5. Tai pasakytina apie E.
Juchnevičiaus kūrybą grafikos srityje. Pasak menotyrininko V. Kinčinaičio,
„Juchnevičius gerai išmoko šiuolaikinio meno abėcėlę ir iš jos padarė koliažą:
įvairiausi savarankiški ir stiprūs stiliai sumaišyti, sukurta savotiška
Juchnevičiaus ikonografija“6.
Vieno pokalbio metu fotografas ir
keliautojas Pauliumi Normantas papasakojo, kad jis 1988 m. padėjo
organizuoti Eduardo Juchnevičiaus parodą Ištvano Batoro muziejuje Vengrijoje. Vengrijoje
buvo didelis susidomėjimas šio lietuvio dailininko kūryba. E. Juchnevičius po
šios parodos dalį savo darbų, 40 grafikos lakštų, dovanojo Vengrijos
nacionaliniam muziejui.
Jonas Nekrašius
Nuorodos
1. Eduardas Juchnevičius. Autobiografija. 1991 m. gegužės 7 d. Rankraštis saugodamas
Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje.
1. Pokalbis su Eduardu
Juchnevičiumi jo studijoje Šiauliuose, 1995 m. gruodžio 30 d. Pokalbio įrašas diktofono juostoje. Saugoma autoriaus
archyve.
2. Vitolis E. Vengris. Lithuanian bookplate. Lietuvių ekslibrisai.
Lithuanian Library press, Inc. and Loyola University Press. Chicago, Illinois,
1980, p. 61, 128-133.
3. Lietuvių ekslibrisas. (Sud. V. Kisarauskas). Vilnius: Vaga, 1991,
p. 24, 97, 99, 235.
4. Ekslibrisų paroda „Pakruojis 400“. Katalogas (sud. Jonas
Nekrašius). Pakruojis, 1985, p. 65.
5. Petras Repšys. „Apie bičiulius
grafikus“. – Šiaurės Atėnai, 2009
rugpjūčio 21, p. 6.
6. Menotyrininko Virginijaus
Kinčinaičio monologai apžiūrinėjant Eduardo Juchnevičiaus parodą Šiaulių dailės
galerijoje. – Šiaulių kraštas. Atolankos, 1996 sausio 18, p. 10.
2020 m. vasario 7 d., penktadienis
2020 m. sausio 29 d., trečiadienis
DAILĖS PAMOKŲ GIMNAZISTAMS CIKLAS PETRO REPŠIO KŪRYBOS IR EKSLIBRISO MENO POPULIARINIMUI
![]() |
| Šiaulių "Saulėtekio" gimnazijoje pristatytas katalogas "Petras Repšys. Ekslibrisai ir kas jie mums". Leidinys dovanotas gimnazijos bibliotekai. Rasos Prišmontienės nuotr. |
Šiaulių apskrities Povilo
Višinskio viešoji biblioteka (ŠAVB) kartu su ŠAVB projekto „Petro Repšio
ekslibrisų katalogo leidyba ir sklaida“ partneriu Šiaulių „Saulėtekio“
gimnazija sausio 28 d. pradėjo dailės pamokų gimnazistams ciklą, skirtą
ekslibriso meno ir Repšio kūrybos populiarinimui.
Užsiėmimų metu gimnazistai daugiau sužinos apie grafiko, Nacionalinės kultūros ir meno premijos laureato, vieno žymiausių Lietuvos
ekslibrisų kūrėjo Petro Repšio kūrybą, patys sukurs ekslibrisus. Sukurti darbai bus eksponuojami rudenį ŠAVB.
Pirmojo užsiėmimo metu gimnazijai pristatytas ir
padovanotas ekslibrisų katalogas „Petras Repšys. Ekslibrisai ir kas jie mums“, kurio leidybą remia LR kultūros taryba ir Šiaulių miesto savivaldybė. Pamoką vedė dailininkė, gimnazijos dailės mokytoja-metodininkė Rasa Prišmontienė, projekto vadovė Asta Kaktytė.
| "Saulėtekio" gimnazijos moksleiviai studijuoja Petro Repšio ekslibrisų kūrybą. Astos Kaktytės nuotr. |
2020 m. sausio 15 d., trečiadienis
PROFESORIUS VYTENIS RIMKUS – KNYGOS IR MENO ŽMOGUS
Skiriama prof. Vytenio
Rimkaus 90-ajam jubiliejui
Sveikiname Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos Gerardo Bagdonavičiaus ekslibrisų fondo narį, profesorių Vytenį Rimkų garbingo jubiliejaus proga ir linkime ilgų gyvenimo metų, neblėstančios energijos ir sveikatos, kūrybinės kibirkšties ir gražių darbų Lietuvos labui.
![]() |
| Aut. Lolita Braza, 1987 m., X3 |
Prof. V. Rimkaus atsakymai į 2011 m. rugpjūčio 7 d. anketą apie asmeninę biblioteką ir spaudos leidinių kolekciją. Rankraštis saugomas šio rašinio autoriaus archyve.
Vytenis Rimkus gimė 1930 m. sausio 17 dieną.
Knygomis domisi nuo vaikystės. Mokydamasis pradinėje mokykloje knygutes skaitė
ir jas rinko kartu su sesutėmis. Namie buvo didelė tėvo, Šiaulių berniukų
gimnazijos mokytojo Jaroslavo Rimkaus (1888–1976), biblioteka. V. Rimkus
atsimena puikiąją dailininko K. Šimonio iliustruotą „Eglę žalčių
karalienę“, JAV rašytojo E. R. Barouzo „Tarzaną“, kitas knygas.
Gresiant trėmimams jo tėvas savo biblioteką išvežė pasaugoti dviem kaimynams.
Grįžęs iš tremties ir lagerio, tėvas vieną didesnę bibliotekos dalį rado net
nepaliestą, o kitos neliko; ten augusių vaikų pasidarytos spalvotos iškarpos
buvo plačiai paplitusios tarp apylinkės paauglių. V. Rimkaus kruopščiai kaupta
gimnazijos laikų bibliotekėlė taip ir dingo be pėdsakų, o kartu ir pašto ženklų
kolekcija.
1958 m. grįžęs iš tremties, V. Rimkus
pradėjo kaupti asmeninę biblioteką. Mokydamasis Leningrado (dabar Sankt
Peterburgo) akademijos I. Repino dailės institute pirkdavo vos ne visus
leidinius apie meną. Susikaupė krūvos ir smulkiųjų leidinių – parodų
katalogų, bukletų, teatrų, koncertų programų. Pamažu susiformavo leidinių
grupės: apie meną (albumai, parodų katalogai), istoriją, kraštotyrą,
lituanistiką, dar apie tremtį Sibire, įvairios enciklopedijos, žinynai ir
žodynai. Knygų profesorius turi daugiau kaip keletą tūkstančių, jos sugrupuotos
pagal įsigijimo metus, iš dalies – pagal formatus ir temas. Jų esama visuose
buto kambariuose, rūsyje, garaže, šiek tiek ir atgautoje kaimo sodyboje.
Daugiausia knygų lietuvių ir rusų kalbomis, dar yra lenkiškų, latviškų,
estiškų, angliškų, vokiečiškų, po vieną kitą – kitomis kalbomis. Yra lietuviškų
ir lenkiškų knygų, išleistų XVIII ir XIX a. Taip pat daug įrištų laikraščių ir
žurnalų komplektų („Kultūros barai“, „Pergalė“, „Literatūra ir menas“ ir kt.).
Savo asmeninėje bibliotekoje saugo tarpukariu leistus žurnalus: „Kultūra“,
„Gimtasai kraštas“, „Lietuvos mokykla“, „Skautų aidas“, „Naujoji Romuva“,
„Šaulė“, visą „Kūrybos“ (1942–1944) komplektą, yra paskirų to meto laikraščių
numerių. Didesnė smulkiosios literatūros (katalogai, bukletai, turistinė
literatūra, žemėlapiai) dalis sugrupuota į aplankalus atsižvelgiant į šalis,
temas ir kt.
V. Rimkui vertingiausi yra šie
leidiniai: 1930 metų Vytauto Didžiojo albumas (originalas), už 500 Lt
pirktas pasaulio atlasas. Yra daug autografuotų knygų (S. Šalkauskio,
J. Paukštelio, T. Ivanausko, J. Balčikonio ir kt.). Dr. J. Šliūpo
autografuotas knygas padovanojo Šiaulių universiteto dr. J. Šliūpo
fondui. Turi nemažai vertingų dokumentų, laiškų (vieną dr. J. Basanavičiaus,
K. Korsako, J. Grušo ir kt.), įdomių tarpukario laikotarpio
fotografijų: Šiaulių berniukų gimnazijos (100 vnt.), tremties (apie 100 vnt.),
tautodailininkų darbų ir kt. Yra nemažai Šiaulių ir kitų vietovių atvirukų,
dailės kūrinių reprodukcijų. Profesorius yra sukaupęs gausybę segtuvų su vertinga
medžiaga apie dailininkus G. Bagdonavičių, A. Krištopaitį, V. Trušį,
A. Toleikį, A. Tyčiną, A. Visockį, liaudies meistrus,
tautodailininkus, iškarpų iš laikraščių ir žurnalų, parodų lankstinukų ir katalogų,
kvietimų, Šiaulių tema ir šiauliečiams sukurtų knygos ženklų. Jis turi nemažai
dailininko G. Bagdonavičiaus piešinių, eskizų, atvirukų, fotografijų,
ekslibrisų. Iš savo rinkinių yra surengęs parodų, davęs daug eksponatų bendroms
(atvirukų, ekslibrisų, dokumentų ir kt.) parodoms.
V. Rimkus apie save yra pasakęs: „Aš
specialiai nieko nekolekcionuoju, bet jei pakliūva į rankas, nieko neišmetu“.
Jo vertingoje asmeninėje bibliotekoje saugomos knygos su autorių autografais ir
dedikacijomis, gausybė paveikslų, fotografijų, knygos ženklų, įvairių meno
kūrinių, rankraščių, istorinių dokumentų ir kt.
Jonas Nekrašius
Užsisakykite:
Komentarai (Atom)














