Dailininką Eduardą pažinojau
maždaug nuo 1979 metų, teko dalyvauti jo parodose, lankytis studijoje, namuose.
Jis buvo išskirtinė asmenybė tarp Šiaulių menininkų. Turėjo savo braižą,
stilių, aštrų žvilgsnį ir tvirtą nuomonę įvairiais klausimais. Dažnai
pasisakydavo ir apie kitų dailininkų, ypač jaunųjų, kūrybą, ieškojimus,
eksperimentus, neretai išsakydamas kritiką, įsitraukdamas į polemiką apie
šiuolaikinį meną, jo tendencijas.
Vėliau, 1992 metais, man grįžus
gyventi ir dirbti į Šiaulius, dažnai su juo susitikdavome parodose,
bibliotekoje, įvairiuose dailininkų susibūrimuose, jo studijoje. Buvome
kaimynai, aš gyvenau netoliese, Dvaro gatvėje, tad su Eduardu dažnai
susitikdavome gatvėje, pasišnekėdavome tiek apie darbą, tiek apie kūrybą, tiek apie
dailininkus, parodas, ekslibrisus. Ne kartą teko lankytis pas dailininką
namuose, studijoje, žiūrėti jo darbus, kalbėtis apie kultūrą, meną, poeziją.
Vieno tokio susitikimo metu 1995 m.
gruodžio 30 d. „šabakštyne“, E. Juchnevičiaus studijoje, beveik dvi
valandas (nuo 14.30 iki 16.15 val.) kalbėjomės apie jo kūrybą, poeziją. Būdinga
sau maniera Eduardas mąstė apie pasaulį, gyvenimą, laikmetį, kūrybą,
„chronikus“, politiką, istoriją, tikėjimą, kartu įterpdamas savo poeziją, ją
komentuodamas. Šį mūsų pokalbį ir dailininko atsakymus į mano klausimus įrašiau
į diktofoną1.
Grafikoje ir ekslibrisuose liko ištikimas savo kūrybiniam braižui
Jau seniai domiuosi Šiaulių
dailininkais, ypač grafikų kūryba. Kadangi nuo 1975 m. kolekcionuoju
ekslibrisus, mane domina šios mažosios grafikos šiauliečių kūryba. Be
dailininko Gerardo Bagdonavičiaus ekslibrisų, susipažinau ir su šio dailininko
mokinio Eduardo Juchnevičiaus grafika. Ji mane labai sudomino. Ypač
ekslibrisai. Bene pirmuosius knygos ženklus E. Juchnevičius sukūrė 1960
metais. Juos jis kūrė linoleumo, oforto ir originaliomis technikomis.
Dailininkas pasakojo, kad kurti
ekslibrisus jį paskatino Gerardas Bagdonavičius, o vėliau ir JAV gyvenantis
kolekcininkas ir ekslibrisų tyrinėtojas Vitolis E. Vengris, 1980 m.
Čikagoje išleidęs albumą „Lithuanian bookplates. Lietuvių ekslibrisai“, kuriame
pirmą kartą spaudoje buvo pristatyta ir E. Juchnevičiaus ekslibrisų kūryba.
Šiame albume buvo pateikti aštuoni E. Juchnevičiaus sukurti knygos
ženklai: „Irenos ex librisas“, „Knyga Antano“, „Donato L. knyga“, „Iš
knygų inžinieriaus Zenono J.“, „Tai – Eduardo knyga“, „Knyga
Raimondo“, „Vitolio knyga“, „Ex libris. Kazio K. Rėžių 25“. Visi šie knygos
ženklai sukurti iki 1980 metų. Šiame albume nurodoma, kad E. Juchnevičius
sukūrė apie 30 ekslibrisų linoleumo, cinkografijos, oforto technikomis, kurie
buvo eksponuoti Lietuvoje ir užsienyje. Visi šie ekslibrisai sukurti būdingu
dailininko Eduardo Juchnevičiaus stiliumi, jie, pasak Vitolio E. Vengrio,
„tampa vien meno kūriniu ir savita dailininko pagarbos ar draugystės kitam
asmeniui pareiškimo forma“2.
Vinco Kisarausko sudarytame
albume „Lietuvių ekslibrisas“, kuris buvo išleistas 1991 m., pateikti
keturi dailininko Eduardo Juchnevičiaus sukurti ekslibrisai: „Knyga Toleikio“ (1976,
X1, 122 x 118), „Česlovo Nemuno“ (1970, C3, 156 x 120),
„Iš inžinieriaus Zenono J. Knygų“ (1975, C3, 122 x 105), „Kastuko Č“ (1975,
P1, 103 x 103). Dailininkas ir lietuviško ekslibriso tyrinėtojas Vincas
Kisarauskas, pristatydamas E. Juchnevičiaus kūrybą, rašo: „Dirba lakštinės
grafikos, ekslibriso, plakato, tapybos srityse, rašo eilėraščius. Ekslibrisus
pradėjo kurti 1960 m., yra sukūręs apie 50 – X3, C3, P1 technikomis.
Groteskiniai E. Juchnevičiaus žmonių-paukščių vaizdai asocijuojasi su Odisėjo
kelionių nuotykiais“3.
1985 m. dirbdamas Pakruojyje
organizavau respublikinį ekslibrisų konkursą „Pakruojis – 400“. Pakviečiau
jame dalyvauti E. Juchnevičių. Jis šiam konkursui sukūrė keturis knygos
ženklus: „Exlibris. Pakruojo TSO“ (1985, X3, 208 x 245), „Ex
libris. R. Čarna“ (1985, X3, 244 x 257), „Ex libris. Pakruojo
liaudies teismas“ (1985, X3, 222 x 276), „Ex libris. Algis
Švėgžda“ (1985, X3, 248 x 258)4. Dailininkas Kalėdų ir
Naujųjų metų proga yra atsiuntęs savo sukurtų sveikinimo atvirukų – P. F. (1986,
1989 m. ir kt.).
Dailininko kūrybiniame palikime
yra ir daugiau jo sukurtų knygos ženklų: „Ex libris. J. D.“ Malonūs
klausytojai. 1978.VI.08. Alsėdžiai“, „Vitolio knyga“, „Iš knygų inžinieriaus
Zenono J.“, „Irenos ex libris“, „Donato L. knyga“, „Lenos ex libris“,
„Ex libris Dalia Tarvydaitė“ (su kaukole ir gėle) ir kt. Manau, kad dar ne visi
E. Juchnevičiaus sukurti ekslibrisai yra surinkti. Nemažai jų yra nusėdę pas
kolekcininkus ir dailininko kūrybos gerbėjus.
E. Juchnevičiaus sukurti knygos
ženklai originalūs, įdomūs, turintys savo stilių. Dailininkas, baigęs kurti
raižinį ir spausdindamas juos, vartojo juodus dažus, taip gaudamas juodą ir
baltą raižinį. Jo sukurtuose ekslibrisuose vaizduojami mitologiniai, bibliniai
motyvai, smulkios architektūrinės detalės, klasikinė simbolika. Iš jų
paminėtini ekslibrisai yra sukurti iš Šiaulių krašto kilusiems dailininkams,
kultūros ir visuomenės veikėjams: „Knyga Raimondo“, „Ex libris J. D.“, „Ex
libris Zenonui Jurgelioniui“, „Ex libris Jono Nekrašiaus“ ir kt.
Norėdamas turėti savo bibliotekai
E. Juchnevičiaus grafikos darbą, 2000 metais jo paprašiau grafikos technika
sukurti man knygos ženklą. Taip mano rinkinyje atsirado E. Juchnevičiaus knygos
ženklas „Ex libris Jono Nekrašiaus“. Jis visą knygos ženklo tiražą atspaudė
mišria technika ant specialaus popieriaus. Jame pavaizduoti du išminčiai,
skaitantys knygas. Piešinio centre – du mitologiniai žvėrys, vaizduojantys
blogio ir gėrio kovą, įvairios laužytos linijos išryškina veiksmo įtampą. Po
šiuo piešiniu užrašas „Ex libris. Jono Nekrašiaus“, dailininko inicialai „E.
J.“ ir knygos ženklo sukūrimo data „2000“. Dailininkas visą atspaustų ekslibrisų
tiražą pasirašė, sunumeravo nuo 1 iki 50 (1/50 ir t. t.) ir įrašė sukūrimo
metus „2000“.
Pasak dailininko Petro Repšio,
„E. J.[uchnevičius] tapo tikruoju Gerardo Bagdonavičiaus įpėdiniu ir
neabejotinu meno lyderiu Šiaulių padangėje“5. Tai pasakytina apie E.
Juchnevičiaus kūrybą grafikos srityje. Pasak menotyrininko V. Kinčinaičio,
„Juchnevičius gerai išmoko šiuolaikinio meno abėcėlę ir iš jos padarė koliažą:
įvairiausi savarankiški ir stiprūs stiliai sumaišyti, sukurta savotiška
Juchnevičiaus ikonografija“6.
Vieno pokalbio metu fotografas ir
keliautojas Pauliumi Normantas papasakojo, kad jis 1988 m. padėjo
organizuoti Eduardo Juchnevičiaus parodą Ištvano Batoro muziejuje Vengrijoje. Vengrijoje
buvo didelis susidomėjimas šio lietuvio dailininko kūryba. E. Juchnevičius po
šios parodos dalį savo darbų, 40 grafikos lakštų, dovanojo Vengrijos
nacionaliniam muziejui.
Jonas Nekrašius
Nuorodos
1. Eduardas Juchnevičius. Autobiografija. 1991 m. gegužės 7 d. Rankraštis saugodamas
Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje.
1. Pokalbis su Eduardu
Juchnevičiumi jo studijoje Šiauliuose, 1995 m. gruodžio 30 d. Pokalbio įrašas diktofono juostoje. Saugoma autoriaus
archyve.
2. Vitolis E. Vengris. Lithuanian bookplate. Lietuvių ekslibrisai.
Lithuanian Library press, Inc. and Loyola University Press. Chicago, Illinois,
1980, p. 61, 128-133.
3. Lietuvių ekslibrisas. (Sud. V. Kisarauskas). Vilnius: Vaga, 1991,
p. 24, 97, 99, 235.
4. Ekslibrisų paroda „Pakruojis 400“. Katalogas (sud. Jonas
Nekrašius). Pakruojis, 1985, p. 65.
5. Petras Repšys. „Apie bičiulius
grafikus“. – Šiaurės Atėnai, 2009
rugpjūčio 21, p. 6.
6. Menotyrininko Virginijaus
Kinčinaičio monologai apžiūrinėjant Eduardo Juchnevičiaus parodą Šiaulių dailės
galerijoje. – Šiaulių kraštas. Atolankos, 1996 sausio 18, p. 10.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą