Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka jau antrus metus vykdo
kraštotyros ekspediciją, pavadintą lietuvių poeto ir dramaturgo Vinco
Mykolaičio-Putino žodžiais „Kur liūdi kryžiai pakelėm“. Projektą finansuoja
Lietuvos kultūros taryba. 2017 m. veiklos buvo organizuojamos Šiaulių, o
2018 m. – Plungės ir Akmenės rajonuose.
2017-aisiais Šiaulių rajono savivaldybės viešosios bibliotekos darbuotojai
bei jų bendruomenių nariai aktyviai rinko duomenis apie kryžius, stogastulpius,
koplytėles, koplytstulpius, rūpintojėlius ir kitus sakralinius paminklus:
fotografavo, užrašinėjo vietinių prisiminimus, fiksavo matmenis. Surinktą
medžiagą išsamiai analizavo ir savo tyrimą publikavo dr. Elena Počiulpaitė.
2018 m. projekte dalyvavo Akmenės bei Plungės rajonų savivaldybių
viešosios bibliotekos. Šiemet ekspedicijos metu aprašyti ir suskaitmeninti
objektai sulaukė etnologės Aldonos Kuprelytės, dr. Dalios Jakaitės, dr.
Jolantos Zabulytės dėmesio.
Projekte mielai sutiko dalyvauti ir prof. habil dr. Vytenis Rimkus.
Mokslininkas tautos neatsiejamą ryšį nuo krikščionybės aptinka šiauliečių
kurtuose ir naudotuose ekslibrisuose – knygos ženkluose, žyminčiuose jų
savininkus.
Profesorius
Vytenis Rimkus. Nuotr. Ievos Slonksnytės.
SAKRALINIAI EKSLIBRISAI
Išsiplėtojusi ekslibrisų kūryba iškelia nemažai jų klasifikavimo
klausimų. Nuo viduramžių atkeliavę iki mūsų dienų kaip visuomenės ryšių su
knygomis reiškinys, jis tapo tam tikru kūrybinės, kultūrinės raidos rodikliu.
Jų gausa ir įvairovė susiklosto į praktinę jų egzistavimo erdvę, drauge
estetinę jų vertę, žinių kaupimo ir perdavimo funkciją. Pradėti kurti kaip
pavieniai užsakymai ar dedikacijos, ekslibrisai susilaukė seminarų, kūrybinių
konkursų, tarp jų ir tarptautinių. Vystosi kolekcionavimas, tarpusavio ryšiai,
leidžiami katalogai ir albumai.Visos šios savybės ir sutelpa tame nedideliame
grafikos darbelyje.
Klasifikavimo srityje galimos grupės pagal sukūrimo laikotarpį, pagal
tautas, valstybes, visuomenės grupes, įvairias išpildymo technikas. Egzistuoja
originalo ir reprodukcijos tapatumas ir skirtingumas, kūrėjo parašas.
Ekslibrisas reprezentuoja jį sukūrusį autorių ir biblioteką bei jos savininką
ir kt. Galima klasifikacija ir pagal žanrus, vaizdavimo siužetus bei elementus:
tautiniai, erotiniai, propagandiniai, sakraliniai. Kaip tik į pastaruosius ir
pabandysime pažvelgti.
Pažvelkime į mūsų lietuviškojo ekslibriso kūrėjo Gerardo Bagdonavičiaus
kūrybą. Tai pripažintas lietuviško ekslibriso pradininkas, sukūręs daug šių
kūrinių savo meto žmonėms: pedagogams, artistams, valdininkams. Kiekviename iš
ekslibrisų atskleidžiama knygos savininko asmenybė, jo specialybė, pomėgiai.
Daugiau ar mažiau sakralumo elementų yra kunigams skirtuose kūriniuose. Šiuo
požiūriu ryškiausias yra kun. Stasiui Stoniui skirtas ekslibrisas.
Aut. G. Bagdonavičius. Kunigui Stasiui Stoniui skirtame ekslibrise vaizduojami liaudies
statiniai: koplytstuliai ir stogastulpiai. |
Centre
vaizduojama stilizuota monstrancija su kylančiais iš jos spinduliais, apsupta
dviem degančiomis žvakėmis. Visą šią viršun besiveržiančią kompoziciją supa
grupė koplytstulpių ir stogastulpių, jie įvairių formų, tačiau dominuoja
triaukščiai liaudies statiniai, pripažinti kryždirbystės šedevrais. Ekslibrise
akcentuojama žmogaus religinė-ritualinė profesija, lietuviškoji erdvė ir
patriotizmas interpretuojant liaudies kūrybos neatsiejamą ryšį su krikščionybe.
Artima kompozicija pasižymi ir kun. Kazimiero Jasėno ekslibrisas: centrą
gaubia keturi gausiai ornamentuoti kryžiai, horizonto linijoje – Rūpintojėlis,
įvairūs kryželiai, o centre – antikinė apnuoginto vyro skulptūra. Bendru vaizdu
pabrėžiama, kad K. Jasėnas yra ne tik kunigas, bet ir meno tyrėjas, savo visuotinės
meno istorijos tritomyje akcentuojantis antikos ir renesanso meną, taip pat
lietuvių liaudies meną. Kunigų A. Rinkevičiaus, J. Korsako ekslibrisus G. Bagdonavičius
aprėmina kryžiaus siluetais, jų apsuptyje – visa materialinė ir dvasinė
asmenybių raiška. Sakralinių detalių esama ir kituose dailininko ekslibrisuose.
Štai Aldonos ir Vytauto Saulių ekslibriso centre – atversta knyga ir
spinduliuojanti saulė, jas jungia dviejų rankų ištiesti delnai. Saulės
spindulių diskuose matomi vėl tie patys stogastulpiai, paminklų ir bažnyčių
fragmentai.
Savitai spręstas architekto Karolio Reisono ekslibrisas: į dangų kylantys
rūmai ir bažnyčios bokštas, savo vaizdu primenantis jo suprojektuotą bažnyčią
Kaune. Įdomu, kad kuriant šį ekslibrisą Kaune bažnyčia dar nebuvo statoma, bet
dailininkas su architektu bendravo, klausėsi jo patarimų pagal paties
dailininko projektą statomo namo reikalais. Beje, ir šiame ekslibrise esama
liaudies kryždirbystės detalių. O Šiaulių bažnyčia pavaizduota ir viename
autoekslibrise.
Aut. G. Bagdonavičius. Architekto
Karolio Reisono ekslibrisas:
į dangų kylantys rūmai ir bažnyčios bokštas, savo
vaizdu
primenantis jo suprojektuotą bažnyčią Kaune.
|
Šie sakralumo požymių turintys ekslibrisai sudaro nedidelę dalį G. Bagdonavičiaus
ekslibrisų, panašų žanrinį santykį galima surasti ir kitų dailininkų kūryboje.
Štai Romualdas Čarna rodo, kaip atsidarius dangaus vartams, Motiejus Valančius
vienoje rankoje neša Bibliją, o ant pečių vargšą žmogelį. Romano Šaliamoro M. Valančius
– tai ūkininkas su sietuve, beriantis į laukus duonos, gėlių ir blaivybės
sėklas. Alfonsas Čepauskas popiežių pateikia kaip tarpininką tarp danguje
šviečiančios Dievo akies ir apačioje – Vilniaus panoramos. Galima būtų
pasitelkti dar ir dar šimtus įvairiausių įdomių lietuviškų ir užsienietiškų
ekslibrisų su savitomis interpretacijomis, sakralumo temos įvairove.
Pastaruoju metu šį žanrą ypač praturtino rengiami konkursai, kuriuose
šalia lietuvių dailininkų gausiai dalyvauja užsieniečiai. Iš tokių konkursų
reikšmingi: 1992 m. Vilniuje surengtas sakralinio ekslibriso konkursas, 1996 m.
Šiauliuose Motiejaus Valančiaus 195 metinėms paminėti, 1998 m. Šiauliuose – Kryžių
kalno tema, 1993 m. Vilniuje – popiežiaus šventojo Tėvo Pauliaus II
apsilankymui Lietuvoje pažymėti. Išleisti šių konkursų katalogai, apdovanoti
prizininkai, daugybė jų nusėdo kolekcijose, autorių rinkiniuose. Pažymėtini šių
konkursų iniciatoriai, entuziastai Alfonsas Čepauskas, Jonas Nekrašius, daug
dailininkų ir kultūros darbuotojų. Šitokios organizacinės priemonės skatina
vietos ir užsienio dailininkų bendradarbiavimą, tarpusavio pažinimą. Maži
kūrinių formatai palengviną abipusę kaitą, plėtotę pasaulyje.
Šie konkursai parodė, kokios didelės galimybės yra ekslibriso plėtotei,
tame tarpe ir sakraliniam. Didžioji jų dalis skirta vienam asmeniui, kunigui,
istorinei asmenybei. Popiežiui skirtų ekslibrisų vyraujantis motyvas kryžius,
yra Romos ir Lietuvos bažnyčių vaizdų, šventųjų, paties popiežiaus, evangelijų
siužetų. Motiejui Valančiui skirti ekslibrisai apima didesnę dedikuojamųjų
skalę: kai kuriuose jų įvardijami asmenys, susiję su M. Valančiaus kūryba,
idėjomis, istoriniais faktais. Itin platus vaizdinis spektras Kryžių kalnui
skirtuose ekslibrisuose – tai įvairiausios kryžių formos, jų grupės, peizažo
elementai, esama tautinių motyvų. Prie sakralinio žanro skirtini ekslibrisai,
sukurti vienuolynų, bažnyčių, bendruomenių, mokslo įstaigų bibliotekoms. Kaip
tik šie ekslibrisai išlaiko savo praktinį ryšį su knyga, su biblioteka.
Apskritai šiuo metu ekslibrisas yra tapęs smulkiosios grafikos specifiniu
dailės kūriniu, daugeliu atvejų pakeitusiu gyvenamąją erdvę, savąjį funkcionalumą.
Gyvenimą knygos viršelio antrojoje pusėje jis pakeitė gyvenimu kolekcijose,
ekspozicijose. Jis tampa mažatiražiniu, jo autorystės vaidmuo pagal
reikšmingumą kinta. Ekslibrisas, įvardijamas popiežiui, vertinamas renkamas,
saugomas pirmiausia kaip popiežiaus
ženklas, o dažnai net labai puikus ekslibrisas, skirtas visuomenei nežinomam
asmeniui, pirmiausia vertinamas kaip autoriaus kūrinys. Galima tvirtinti, kad
popiežiui kuriamas ekslibrisas tikrai nebus klijuojamas į jo biblioteką, tačiau
jis patvirtina dedikuojamosios asmenybės ideologiją ir darbus. Susilieję knyga
ir menas tampa bendrosios kultūros ženklu. Į to ženklo erdvę įeina ir
sakralinis ekslibrisas.
Prof. Vytenis Rimkus
Projekto „Kraštotyros ekspedicija „Kur liūdi kryžiai pakelėm. II“ organizatorė – Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešoji biblioteka (projekto vadovė Sigita Vaitkaitytė). Dalinai finansuoja Lietuvos kultūros taryba:
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą