Suplyšo mano padai,
Basomis einant per Žemę
Namų nematyti.
P. Normantas
Indrės Tamašauskaitės ekslibrisas, ŠU, 2017. |
Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos dailės mokytojos Daivos Leliukienės ekslibrisas, 2017. |
Kelionė prasidėjo Šiauliuose
Paulius Normantas pasaulį pirmąkart išvydo Šiauliuose.
Tai įvyko 1948 m. birželio 8 dieną po vidurnakčio, griaudžiant perkūnijai ir
labai smarkiai žaibuojant. Čia iš nedidelio Žemaitijos miestelio Papilės atvažiavo
gimdyti jo mama. Po gimdymo mama grįžo su naujagimiu į namus Papilėje, kur tuo
metu gyveno Normantų šeima. Tai buvo pirmoji Pauliaus kelionė, kuri tęsėsi iki
paskutinio atodūsio. Tėvai vaikui išrinko Pauliaus vardą. Gal šio vardo
parinkimas vėliau lėmė ir jo pašaukimą - kaip ir Šv. Paulius jis tapo keliautoju,
piligrimu.
P. Normantas visada pabrėždavo, kad ir kur būdamas nuolat
jautė stiprų ryšį su gimtosiomis vietomis. Vykdamas iš Šiaulių Papilės link
patirdavo absoliučiai kitą lietuvišką energetiką, išskirtinį Žemaitijos, kaip
savito etnokultūrinio krašto, poveikį. „Jaučiu, kad Lietuva ir Žemaitija yra ne
tas pats. Kai pasuku nuo Šiaulių link Kuršėnų, prasideda nuostabūs dalykai.“ Jį
galingai veikė gimtinės laukas arba, kitaip sakant, žemaitiškas agregoras,
kuris yra visiškai kitoks negu aukštaičių, dzūkų ir visos Lietuvos. Ir labai
greitai atsigauna. „Kelionėje namus aš pasiimu su savim, - pasakojo P.
Normantas. – Lietuvą kaip energetinį simbolį man visuomet kuprinėj atstoja ir
teikia stiprią energetinę pagalbą mūsų trispalvė.“ Ir dar jis sakė: „Per
baisiausias, fiziškai pavojingiausias gyvenimo akimirkas Himalajuose,
Kambodžoje, Vietname ar Indijoje, kai kildavo pavojus gyvybei, mano akyse
iškildavo ir energetiškai padėdavo Papilės bažnyčios kuorai. Dabar jau abu tie
bažnyčios bokštai atstatyti, ten esu krikštytas.“
P. Normantas visada
su nostalgija prisimindavo
Viekšnius. Į juos atsikėlė
iš Joniškio 1959 m. Su tėvais
ir broliu Gintaru apsigyveno profesorių
Biržiškų namuose. Tie namai buvo
prie pat bažnyčios. Juos tuomet namą supo nuostabus sodas
su egzotiškais rytietiškais
augalais. Namų valdą puošė
gražūs kalinėto metalo
vartai, kiemo gilumoje
stovėjo suręsta lietuviška senovinė pirtis.
Čia pat, už kelių
metrų nuo namo, šalia bažnyčios, stovėjo paminklas Vytautui Didžiajam - vienas didžiausių
paminklų, išlikusių
Lietuvoje nuo tarpukario. Prie šio paminklo aikštelėje Paulius
žaisdavo su draugais, svajodavo apie tolimus kraštus ir keliones į juos.
Jausdamas Biržiškų paliktos
dvasios alsavimą,
retkarčiais slapta užsukdamas
į bažnytėlę, skaitydamas nuotykių
ir kelionių knygas, Paulius tikriausiai jau
vaikystėje patyrė nematomus spindulius,
nušvietusius jam kelią į tolimą
Rytų pasaulį. Jam nuo jaunumės
įsiminė gimtinės gamta, tradicijos, papročiai, jis pamėgo lietuvių kalbą. P.
Normantas yra sakęs: „lietuvių kalbą geriu kaip deguonį, valgau ją kaip šventą
maistą.“ Tėviškės aplinka ir energija teigiamai
paveikė jauną jautrų žmogų ir nuo mažens skaidrino ir
formavo jo dvasią ir
pasaulėžiūrą.
1965 m. P. Normantas baigė Viekšnių vidurinę
mokyklą, kurioje mokėsi skulptorius
Br. Pundzius, režisierius J. Miltinis
ir rašytojas J. Erlickas. Paskui P. Normantas mokslus tęsė Kaune,
kur keletą metų
mokėsi Politechnikos instituto
Mechanikos fakultete. 1971 m. trečiame kurse perėjo į Vilniaus universiteto
Prekybos ekonomikos fakultetą, kurį baigė
1974-aisiais. Pagal paskyrimą
apie metus P. Normantas dirbo Kėdainiuose, vėliau išvyko
į Abchaziją. Prasidėjo jo
kelionės po tuometę
Sovietų Sąjungą, vėliau ir po
kitas šalis.
Nuo Kryžių kalno iki Tibeto
Šiaulių Juliaus Janonio gimnazijos dailės mokytojos Daivos Leliukienės ekslibrisas, 2017. |
P. Normantas ir Rytai – neatsiejami. Daugiau kaip dvidešimt
šešerius metus truko jo kelionės po Rytus. „Rytai man – amžinas pažinimo medis ar
šaltinis, iš kurio vis norisi gerti, - sakė jis. – Kad galėčiau semti, turiu
daug duoti.“ Per savo gyvenimą P. Normantas surengė 22 ekspedicijas į Tibetą,
Nepalą, Indiją, Birmą, Butano karalystę, Kampučiją, Laosą, Pakistaną, Šri
Lanką, Indoneziją, Tailandą, Vietnamą, aplankė visas ugrofinų tauteles. Rytų
tautų kultūros, tolimų kraštų gamta, žmonės tapo jo įkvėpimo šaltiniu ir
dvasinės savasties dalimi. Jis prisipažino: „Viešpats leido, kad pamatyčiau per
daug...“ P. Normantas pasakojo, kad kai
pirmą kartą 1989 m.
atsidūrė Tibete, perėjo prie budistinės tematikos, kuri jam
buvo aktuali iki gyvenimo pabaigos. Vienoje iš savo
dovanotų knygų 2015 m. gruodžio 19 d. P. Normantas-Lai Vėjus užrašė: „Šviesa
ateina iš Rytų, linkiu daug kartų gyvenime prie jos prisiliesti ir atsigerti...“
Ypatingą poveikį P. Normantas jautė Kryžių kalne. Dar sovietmečiu jis keletą
metų fotografavo šioje
šventoje vietoje ir
pajuto šio kalno galią. „Vieną
sunkią 1989 metų
kelionės po Tibetą
akimirką pasižadėjau Kryžių
kalne pastatyti kryžių, -
pasakojo P. Normantas. - Šiai
kelionei atminti 1991
metais pastačiau ąžuolinį kryžių, ant
kurio užrašas „Dievas yra
vienas“. Ir galiu pasakyti, kad jeigu nebūčiau padaręs Kryžių kalno
fotografijos ciklo, nebūčiau taip pamatęs, taip nufotografavęs ir Tibeto.“
P. Normanto 1984-1988 metų fotografijų cikle „Kryžių
kalnas“ atskleistas Šventkalnio dramatizmas ir šventumas. Šiame cikle pastebimas
rytietiškas žvilgsnis į vakarietiškus tikėjimo ženklus, bylojimas, kad Kryžių
kalnas priklauso visiems. „Nuvykę už Šiaulių į Kryžių kalną, štai ką
pamatysite. Ateina čion žmonės su labai dideliais kryžiais širdyse ir ant pečių
išsakyti savo skausmo, savo sielvarto. Iš tolimiausių kampelių ateina. Kokia
nuostabi šventovė tas mūsų Šiaulių Kryžių kalnas! Sakoma, kad pasaulyje
vienintelė tokia vieta ir yra, kurioje mūsų tautiečiai turi kur savo skausmą
palikti“, – rašė didis keliautojas.
P. Normantas paskutinį kartą su savo personaline
fotografijų paroda gimtinėje lankėsi 2015 m. rugpjūčio mėnesį. Akmenės krašto
muziejuje veikė jo fotografijų paroda iš ciklo „Kryžių kalnas“. Dalis jo
nuotraukų buvo parodyta Lietuvos paviljone pasaulinėje parodoje „Expo“, kuri
2012 metais vyko Pietų Korėjoje. Šios Kryžių kalno nuotraukos stulbino ne tik dėl
savo meniškumo, bet ir dėl to, kad buvo padarytos sovietmečiu 1984-1988 metais.
Žemaičiai gieda „kalnus“
P. Normantas fotoaparatą
paėmė į rankas 1979 metais. Rimtai fotografija susidomėjo 1980 m. Nidoje.
Paskatintas garsaus lietuvių fotografo Vitalijaus Butyrino, 1981 m.
surengė pirmąją parodą. Nuo tada į praslenkantį laiką ir žmones žvelgia pro
kameros objektyvą. Dėmesį visuomet skiria turiniui, o be plastinės kalbos visai
neįsivaizduoja fotografijos. Jo fotografijoje susipina Žemaitijos ir Rytų
kultūros.
Kalbėdamas apie savo kelią į fotografiją Paulius
prisiminė: „Dar apie Žemaitiją turiu du ciklus (Mažeikiai, Šiauliai,
miesteliai, šventės okupacijos metais).“ Žemaitiją P. Normantas idealizavo, jam
ji buvo šventumu dvelkiantis kraštas. Čia, pasak jo, kažkaip keistai senovinis
pagoniškas tikėjimas susipynęs su krikščionybe. Žemaičiai mažai kalba apie
tikėjimą, jie tiesiog tiki.
Paulius Normantas Papilėje. |
Viename interviu P. Normantas prisipažino, kad jis niekur
nebėga nuo savo gimtųjų vietų. „Aš visą laiką čia, - sakė jis. – Kai man gresia
žūtis kalnuose ar džiunglėse, prieš akis tuoj iškyla Papilės bažnyčios bokštai.
Tas reginys suteikia jėgų išlikti ir grįžti į namus.“
Širdimi ir mintimis išgyventa kūryba
Samantos Kačinskaitės ekslibrisas, ŠU, 2017. |
Violetos Česnauskaitės ekslibrisas, ŠU, 2017. |
P. Normantas
save laikė keliaujančiu fotografu. Jam rūpėjo, kad matytųsi žmogaus gyvenimas,
jo likimas. Jis siekė išsaugoti pusiausvyrą tarp nespalvotos ir spalvotos
fotografijos. Savo fotografijose jis siekė suderinti du dalykus – meniškumą ir
dokumentiškumą, etnografiją. Tai sąžininga, širdimi išgyventa fotografija. P.
Normantas fiksavo nykstančias tauteles, paprastų žmonių gyvenimą, jų skausmus,
vargus ir nesėkmes. Ji domino gamta, peizažai, kraštovaizdis, architektūra,
buities detalės. Jo fotografijose ryški vidinė žmonių šviesa, lengvai pastebimi
lemties ženklų pėdsakai. Žmonės jam pozavo be baimės, nesidrovėdami saulės ir
vėjų nugairintų veidų. P. Normanto fotoportretai atrodo apgaubti dvasinės
auros ir rimties nuotaikos.
P. Normanto kūryba pasižymi fotografijų ir tekstų darna.
Toks būdas pasirinktas ir kaip savęs išreiškimo, ir kalbėjimo su kitais
žmonėmis būdas. Ypatingo autentiškumo rytietiškiems Himalajų ir Tibeto ciklams
suteikia fotolakštus papildančios sodrios mintys, eilės, filosofiniai
samprotavimai, akimirkos įspūdžiai, iškalbingi nuotraukų pavadinimai. P.
Normantas ne kartą lankėsi Šiauliuose. Buvo surengtos jo fotografijų parodos, nuotraukų
albumų ir knygų pristatymai Šiaulių apskrities P. Višinskio viešojoje
bibliotekoje ir Šiaulių dailės galerijoje. Susitikimai su P. Normantu ir
jo fotografijų parodos Šiauliuose buvo surengtos 1995, 1997, 2000, 2001, 2002,
2005 metais.
1990 m. Vengrijoje anglų kalba buvo išleistas pirmasis P.
Normanto fotografijų albumas „Išdžiūstantys šaltiniai“ („Vanishing Sources“), vaizduojantis
įvairių finougrų tautų gyvenimą. 1994 m. Suomijoje anglų kalba išėjo antrasis
P. Normanto fotografijų albumas „Nenugalėti Amdo tibetiečiai“ („The invincible
Amdo Tibetans“), kuriam pratarmę parašė pats Tibeto dvasinis vadovas – XIV Dalai
Lama. 1999 m. „Vagos“ leidykla išleido pirmąją P. Normanto knygą lietuvių kalba
„Budos vaikai: tibetiečiai, ladakiečiai-zanskariečiai, mustangiečiai,
dolpiečiai.“ Joje pristatomos keturios Himalajų tautos ir tautelės. 2001 m.
Vengrijoje išleista knyga, skirta garsiam vengrų keliautojui ir tibetologui
Šandorui Kiorošui Čomai atminti – tai „Sandoro Korosi Csomos tikruoju ir sapnų
keliu“. 2002 m. R. Paknio leidykla Vilniuje išleido fotografijų albumą „Neringos
kopos. Žemaičių laidotuvės. Kryžių kalnas. Orvidų sodyba“. 2004 m. leidykla Vengrijoje
„Pytheas & St. Paulius“ išleido P. Normanto fotografijų albumą „Karai ir
taika“ („Wars and peace“). 2006 m. Vilniaus „Petro ofseto“ leidykla-spaustuvė
išleido P. Normanto fotografijų, haiku ir eilių knygą „Baltas“. 2006 m.
Vengrijoje, Budapešte išleista P. Normanto fotografijų knyga „Fourteen Brothers“
(„Keturiolika brolių“), o Vilniuje išėjo jo albumas „Žmonės ir šventyklos“ („People
and Temples“). 2008 m. Vilniaus dailės akademijos leidykla išleido P. Normanto
knygą ir kt. „Butanas – Drakono ir maldų
karalystė“.
P. Normantas neįsivaizdavo savęs be Rytų, Tibeto,
Himalajų, nes jo namai buvo visas pasaulis, Žemė. „Gimiau Žemaitijoje, gyvenu
Himalajuose. Namai man yra visur, kur galiu iškelti Trispalvę, kur galiu neteršti
Lietuvos vardo… Mano namai visuomet yra su manimi. Esu Žemės keleivis, – sakė Paulius. – Ir dar žmogus.“ Toks jis buvo iš tikrųjų
– žemaitis, keliaujantis tarp Vakarų ir Rytų. Viename savo interviu Paulius
Normantas yra sakęs, kad pajutęs, jog gyvenimas, ar tiksliau, misija, artėja
prie pabaigos, kaip senas baltas skubės sugrįžti prie Papilės piliakalnio
(Akmenės r.), kur palaidoti jo tėvai, seneliai ir proseniai.
Paulius Normantas po sunkios ligos mirė 2017 m. sausio 7-osios
naktį Vengrijoje. Didis keliautojas orientalistas, fotografas, gyvenimo
filosofas ir žemaitis baigė savo žemiškąją kelionę. Tebūnie jam lengva žemelė.
Jonas NEKRAŠIUS
* Be autoriaus ir Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos (ŠAVB) sutikimo šį kūrinį draudžiama atgaminti bet kokia forma ar būdu, viešai jį skelbti, įskaitant padarymą viešai prieinamo kompiuterių tinklais (internete), išleisti ir versti, platinti kūrinio originalą ar jo kopijas juos parduodant, nuomojant, teikiant panaudai ar kitaip perduodant nuosavybėn. Be autoriaus ir ŠAVB sutikimo draudžiama šį kūrinį, esantį viešosiose bibliotekose, mokymo įstaigose, muziejuose ar archyvuose, mokslinių tyrimų ar asmeninių studijų tikslais viešai skelbti ar padaryti jį viešai prieinamą kompiuterių tinklais tam skirtuose terminaluose tų įstaigų patalpose.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą