Straipsnis skiriamas dail.G. Bagdonavičiaus atminimui ir jo
115-ajai
gimimo metinių sukakčiai
Knygos ženklas G. Bagdonavičiaus
kūryboje
Šie metai susiję su šiauliečio dailininko G. Bagdonavičiaus (1901-1986) atmintinomis gimimo ir mirties sukakties datomis.
Ta proga svarbu prisiliesti prie jo gyvenimo ir kūrybos. G. Bagdonavičiaus
kūryba, susijusi su ekslibrisais dar nėra išsamiai ištyrinėta. Ji slepia daug
paslapčių, istorijų ir nežinomų faktų. Tai susiję ir su dailininko G.
Bagdonavičiaus sukurtais knygos ženklais.
1924 m. susižavėjęs
ekslibrisais, G. Bagdonavičius daug nuveikė populiarindamas lietuvišką knygos
ženklą ne tik Lietuvoje, bet ir pasaulyje. G. Bagdonavičius, paskatintas
kolekcininko ir bibliofilo, advokato Viktoro Cimkausko, nuo 1925 m. daugiau
kaip 60 metų kūrė ekslibrisus įvairiems asmenims ir organizacijoms. V.
Cimkauskas apie šio dailininko kūrybą ekslibriso srityje, 1937 m. rašė: „Skaičiaus atžvilgiu ex-librisų gaminimo
srityje pirmoje vietoje stovi dailininkas šiaulietis Gerardas Bagdonavičius.
1924 m. man teko jį supažindinti su manąja ex-librisų kolekcija. Jis labai
susidomėjo šiuo reikalu ir per kelerius metus padarė 25 knygos ženklus. Pats
susidomėjęs ex-librisais, Bagdonavičius, būdamas Šiaulių mokytojų seminarijos
paišybos dėstytojas, tuo sudomino ir seminarijos mokinius, kurie taip pat gana
primityviu būdu pradėjo sau daryti ex-librisus.
G. Bagdonavičiaus ekslibrisas A. Skėrio kolekcija |
G. Bagdonavičiaus ekslibrisas Prof. V. Rimkaus kolekcija |
Dailininkas G. Bagdonavičius
pirmąkart su savo sukurtais ekslibrisais dalyvavo parodoje užsienyje 1929 m.
VII-joje tarptautinėje ekslibrsio parodoje Los Angeles (1931 m.) apdovanotas
diplomu.
G. Bagdonavičius ekslibriso
piešinį pirmiausia padarydavo plunksnele tušu ant popieriaus, kartais prireikdavo
ne vieno eskizo, kol dailininkas likdavo patenkintas savo kūriniu. Po to, jis
šį piešinį perkeldavo į cinkografinę plokštelę, užsakydamas cinkografinę klišę
spaustuvėje ir suderinęs su užsakovu, pagamindavo spaustuvėje ekslibriso norimą
tiražą. Taip dauguma jo sukurtų ekslibrisų buvo tiražuojami cinkografine kliše
spaustuvėje. Tokių ekslibrisų jis nepasirašydavo ir jie plisdavo Lietuvoje
didžiuliais kiekiais. Taip jis kurdavo
ekslibrisus tarpukaryje, taip tęsė šią kūrybinę veiklą ir sovietmečiu. Ypač jam
daug padėjo Vilniuje gyvenęs kolekcininkas ir spaustuvės darbuotojas Josifas
Šapira. Jis sovietmečiu daug G. Bagdonavičiaus sukurtų ekslibrisų atspaudė iš
cinkografinių klišių. J. Šapira dirbo vienoje iš Vilniaus spaustuvių ir
pasinaudodamas šią galimybe, gamino klišes ir tiražavo didžiuliais kiekiais ir
įvairiomis spalvomis atspaustus G. Bagdonavičiaus ekslibrisus. Tokiu būdu, G. Bagdonavičiaus ekslibrisai sovietmečiu
paplito po visą pasaulį, kadangi kolekcininkas J. Šapira juos siuntinėjo
mainams kitų šalių ekslibrisų kolekcininkams. Man pačiam teko ne kartą lankytis
pas J. Šapirą bute Vilniuje ir mačiau didžiulius kiekius atspaustų spaustuvėje
įvairių spalvų G. Bagdonavičiaus ekslibrisų. J. Šapira ne vieną dešimtį G.
Bagdonavičiaus ekslibrisų yra ir man padovanojęs. Tokių G. Bagdonavičiaus
ekslibrisų turi daugelis Lietuvos kolekcininkų Taip J. Šapira savotiškai
propagavo G. Bagdonavičiaus kūrybą.
200 dailininko G. Bagdonavičiaus
ekslibrisų – neįkainuojamas kultūros paveldas
Saugoma Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje (GBEF) |
Pasak V. Krikštaponio,
skirtingai nuo kitų autorių, G. Bagdonavičiaus knygos ženkluose susipynė Vakarų
Europos plastinio meno srovės. Savo stilistika dailininko ekslibrisai buvo
nevienodi, mat, per daugelį metų keitėsi jo požiūris, stilius, darbo metodas.
Bendras G. Bagdonavičiaus ekslibrisų bruožas – kruopštus realistinis piešinys,
didelis preciziškumas, aiški kompozicija. Dailininkas piešiamus elementus komponuodavo
į paprastą geometrinę figūrą, kvadratą, stačiakampį, kai kurie jo darbai turi
ir sudėtingesnę konfigūraciją. Kartais dailininkas viename knygos ženkle
sujungė ir kelias geometrines figūras, kai viename ekslibrise autorius
įkomponuodavo antikinės skulptūros siluetus, o apačioje šriftinius trikampius
ar stačiakampius (Krikštaponis, V. Kūrėjas ir pedagogas, sugebėjęs išlikti
savimi. XXI amžius, 2011 rugpjūčio 31 d., Nr. 61).
Ekslibrisų tyrinėtojas Vitlos E. Vengris rašė,
kad „pats produktyviausias ekslibrisų kūrėjas prieš Antrąjį pasaulinį karą buvo
Gerardas Bagdonavičius, ne kartą eksponavęs savo ekslibrius užsienyje. 1931 m.
jo darbai buvo pažymėti diplomu Los Angeles parodoje“.
Galima teigti, kad G.
Bagdonavičius sukūrė ne tik apie 200 ekslibrisų, tačiau paliko daug nebaigtų
knygos ženklų eskizų, jų projektų, piešinių. Daugelis jo sukurtų knygos ženklų,
skirti iškilioms Šiaulių ir Lietuvos asmenybėms, kultūros ir visuomenės
veikėjams. Savo ekslibrisuose dailininkas stengiasi plačiai papasakoti apie
žmogų, knygos savininką. Įdomu pasigilinti į šių tarpukario ir pokario
asmenybių gyvenimą ir veiklą (aprašyti G. Bagdonavičiaus autoekslibrisus,
technikas pagal knygos savininkų profesijas, pomėgius, bibliotekas ir kt. Pasak
I. Korsakaitės, G. Bagdonavičius naudodamas sudėtingą emblematiką, simboliką,
mitologijos arsenalą, liaudies meno motyvus, praturtino lietuvišką ekslibrisą
naujais įdomiais pavyzdžiais (Korsakaitė, I. Gyvybinga grafikos tradicija, V.,
1970, p. 69).
G. Bagdonavičiaus sukurti
ekslibrisai buvo publikuojami įvairiose Lietuvos ir užsienio leidiniuose. Kiek
pavyko aptikti publikacijų, jos nurodytos atskirai prie kiekvieno G.
Bagdonavičiaus sukurto knygos ženklo.
Nemažiau įdomi yra G.
Bagdonavičiaus dedikuotų ekslibrisų knygos savininkams, istorija. Daugelis šių
asmenų gyvenimas ir veikla dar nėra visiškai atskleista. Jie savyje slepia daug
nežinomų faktų, detalių ir istorijų. Patyrinėjus išlikusius G. Bagdonavičiaus
sukurtus knygos ženklus ir jų eskizus, galima pastebėti, kad jie, ypač prieškaryje,
buvo sukurti iškiliems ir žinomiems žmonėms, kultūros ir visuomenės veikėjams.
Tai daugiausia dvasininkai, teisininkai, mokytojai, kariškiai, kultūros ir
visuomenės veikėjai, bibliotekininkai, spaudos darbuotojai, medikai,
bibliofilai ir kt. Menotyrininkė Ingrida Korsakaitė apie G. Bagdonavičiaus
ekslibrisus rašė: „G. Bagdonavičius praturtino ir lietuvių ekslibrisą. Knygos
ženkluose dailininkas naudojo sudėtingą emblematiką, simboliką, mėgsta
antikinės mitologijos arsenalą. Dažnai jo ekslibrisuose matome lietuvių
liaudies meno motyvų: kryžių ir koplystulpių (K. Jasėno, 1927, J. Jagmino,
1934; S. Stonio, 1926), stilizuotų lelijų (M. Kavolio, 1926) ar geometrinių
juostų ornamentiką (P. Požėlos, 1938) ir kt.“ (Ingrida Korsakaitė. Gyvybinga
grafikos tradicija, Vilnius, 1970, p. 69). Šie ekslibrisai atskleidžia Lietuvos
ir Šiaulių miesto istoriją, kultūrą ir tradicijas. G. Bagdonavičiaus knygos
ženkluose užkoduota paslaptingų ženklų, įvairių simbolių, užrašų, įdomių
tekstų, pateikiama kitos įdomios informacijos. Tai mažosios grafikos novelės,
esė. Juose slypi raktas į knygos savininko pasaulį. Pabandykime įminti G.
Bagdonavičiaus sukurtų ekslibrisų kodą, taip susipažinsime su iškiliomis asmenybėmis,
kurioms dailininkas sukūrė ekslibrisus, galėsime atskleisti jiems skirtų knygos
ženklų personažus, simbolius, užšifruotus užrašus, atrasti paslaptingą ir
nepakartojamą simbolių ir ženklų pasaulį.
Dailininko G. Bagdonavičiaus
autoekslibrisai
Nemažiau yra įdomus ir paties dailininko
autoekslibrisai. G. Bagdonavičius turėjo didelę ir gausią asmeninę biblioteką.
1940 m.balandžio mėn. 21 d. laikraštyje „Įdomus mūsų momentas“ jis nurodė, kad
jo bibliotekoje yra 4000 veikalų. G. Bagdonavičius asmeninės bibliotekos knygas
žymėjo savo sukurtais ekslibrisais ir knygos antspaudais. Sau sukurtus knygos
ženklus vadino autoekslibrisais. Pavyko aptikti dešimt G. Bagdonavičiaus autoekslibrisų.
Didelę reikšmę dailininkas teikė simboliams, įvairiems ženklams. Pavyzdžiui,
1925 ir 1926 metais jo autoekslibrisuose naudojami populiarūs dailininko
profesijos simboliai: teptukai, dažai, antikinės skulptūros, knyga ir kt.
Saugoma Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešojoje bibliotekoje (GBEF) |
Ex libris G. B. 1625-1925. 1925 m. Cinkografija. Spalvotas. Dailininko Gerado Bagdonavičiaus
autoekslibrisas. Jo fone Šiaulių šv. Petro ir Povilo bažnyčia. Ex libris Gerardo Bagdonavičiaus / G. B.
1926 m. Cinkografija. 66 x 47 mm. Ex libris Gerardo Bagdonavičiaus 1926
m. Cinkografija. 75 x 51. 1926 m. rugsėjo 12 d. laikraštyje „Šiaulių naujienos“
buvo išspausdintas šis autoekslibrisas. Prie jo buvo išspausdintas toks
užrašas: „Gerardo Bagdonavičiaus exlibri. G. Bagdonavičius – jaunas
dailininkas, Šiaulių L. M. P. Są-gos Šiaulių skyriaus suaug. gimnazijos ir
Mokytojų seminarijos paišybos mokytojas“ (Šiaulių naujienos, 1926-09-12, p. 5);
Ex libris Gerardo Bagdonavičiaus. 1926. P1 88 x 51. Ex libris Gerardo Bagdonavičiaus / 1929 met. (1929 m.); kt. 1929. Cinkografija.
P1. 71 x 57 mm. Išspausdintas leidinyje 7 meno dienos, 1930, Nr. 49,
p. 10; Lietuviškos enciklopedijos“ II tome reprodukuotas šis jo sukurtas ekslibrisas
(Lietuvių enciklopedijoje. Antras tomas. B-Birštono. Bostonas, JAV, 1954 m., p.
42). Už šį autoekslibrisą dailininkas 1931 m. buvo apdovanotas pagyrimo raštu tarptautinėje ekslibrisų parodoje Los
Andžele, JAV. Ex libris. Gerardas
Bagdonavičius. Autekslibrisas. 1960. Cinkografija 70 x 55 mm. PROBITAS
LAUDATUR, ET ALGET. JUVENALIS. Ex libris Gerardas Bagdonavičius. Cinkografija. Ex libris. Gerardas Bagdonavičius. Mon
verre Pas Grande, Maisje Dans mon verre A‘musset. G. Bagdonavičius pinxit.
Cinkografija. 1970. Ex libris. Gerardas Bagdonavičius.
Cinkografija. P1. 1970 ir kt.
Bagdonavičius savo gausios meno, istorijos ir
grožinės literatūros asmeninės bibliotekos knygas taip pat žymėjo penkių eilučių neapibrėžtu
spaudu-užrašu įvairaus dydžio šriftais: GERARDAS / BAGDONAVIČIUS / ŠIAULIAI /
„Aušros“ alėja 84 Nr. / LIETUVA – LITHUANIA ir
kitais savadarbiais knygos antspaudais ir įrašais.
Jonas NEKRAŠIUS
* Be autoriaus ir Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos (ŠAVB) sutikimo šį kūrinį draudžiama atgaminti bet kokia forma ar būdu, viešai jį skelbti, įskaitant padarymą viešai prieinamo kompiuterių tinklais (internete), išleisti ir versti, platinti kūrinio originalą ar jo kopijas juos parduodant, nuomojant, teikiant panaudai ar kitaip perduodant nuosavybėn. Be autoriaus ir ŠAVB sutikimo draudžiama šį kūrinį, esantį viešosiose bibliotekose, mokymo įstaigose, muziejuose ar archyvuose, mokslinių tyrimų ar asmeninių studijų tikslais viešai skelbti ar padaryti jį viešai prieinamą kompiuterių tinklais tam skirtuose terminaluose tų įstaigų patalpose.
Komentarų nėra:
Rašyti komentarą