2019 m. balandžio 1 d., pirmadienis

„AŠ PAIŠAU GRAŽIUS PAVEIKSLĖLIUS“. MIKALOJAUS POVILO VILUČIO EKSLIBRISŲ PARODA

2019 m. balandžio 1–30 dienomis Šiaulių apskrities Povilo Višinskio viešosios bibliotekos Meno ir muzikos skaitykloje eksponuojama žymaus lietuvių grafiko Mikalojaus Povilo Vilučio ekslibrisų paroda. 



Aš nepaišau simbolių, nepaišau idėjų ir gilių minčių, aš paišau gražius paveikslėlius.
Toks mano kūrybinis kredo. 

***
Sapnuoju sapną ir nežinau, kodėl jis toks. Įvykiai sapne neturi jokio man suprantamo loginio ryšio. Tikiu, kad yra priežastis, kodėl mano sapnai yra tokie, bet aš jos nežinau. 
Paveikslo vaizdas ateina man į galvą kaip sapnas – nežinia iš kur, nežinia kodėl toks. Ateina jis staiga, o man belieka jį nukopijuoti ir viskas.

***
– O kokia tavo paveikslo idėja? – dažnai manęs klausia. 
– Mano paveikslo idėja yra vaizdas, atėjęs man į galvą nežinia iš kur. O tai, ką tu matai, yra tik varganas idėjos šešėlis, – taip atsakau iš Platono pasimokęs. 

***
Nemanau, kad paveikslo vaizdą į galvą man atsiunčia Dievas. Jeigu taip būtų, mano paveikslai būtų gražesni. Tikriausiai iš mano pasąmonėje esančių visų mano kada nors matytų vaizdų kai kurie priklausomai nuo mano nuotaikos perlipa į mano sąmonę, mano sąmonė juos sudėlioja į paveikslą ir aš jį nupaišau, padarau matomą kitiems. 

***
Kuriu ekslibrisus tiems, kam mano ekslibrisai patinka. 
Ekslibrisas turi dvi paskirtis – nurodo knygos savininką ir papuošia knygą. 
Parašau žodį „ex libris“, savininko vardą ir pavardę, zodiako ženklą, rodantį jo gimimo mėnesį, savininko profesijos simbolį, jeigu toks yra, jo pomėgius, jeigu juos sugebu pavaizduoti. Nupaišau tai, ką žmogus, kuriam darau ekslibrisą, nori jame matyti. Jeigu tai įmanoma. Visa kita – tik dėl gražumo. 

***
– Ką reiškia gėlė tavo ekslibrise?
– Gėlė nieko nereiškia. Ji dėl gražumo. Kad žmonės, pamatę mano ekslibrisą, pasakytų: koks jis gražus. Grožis nieko nereiškia – tik save patį. 
Ekslibrisą kuriu kaip sau. O tai reiškia, kad darau tokį gražų, kokį tik sugebu, kokį pats klijuočiau į savo knygą. Jeigu daryčiau ekslibrisą gražų žmogui, kuris jo nori, o sau pačiam negražų – meluočiau.

Mikalojus Povilas Vilutis

Išleistas 2019 metų ekslibrisų parodų katalogas.

Komentarų nėra:

Rašyti komentarą